Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1510 ggr
Zabbio
0

Solón kommer säljas..lite råd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja. Solón kommer att säljas, jag tror det blir bäst så. Det är med lite sorg, för jag är helt säker på att vi fått många underbara ritter ihop om jag behållt honom.. men.. :/

För det första ger jag mig inte tid att göra något med honom, vilket jag borde..och känner inget direkt ''band'' mellan oss. Sedan har jag inte kunskapen att utbilda en unghäst ordentligt ridmässigt, speciellt inte i tölt. Jag kämpar på med Crow och visst går det framåt lite ibland men jag inser ju själv att det inte är en spikrak linje jag följer. Hade varit intressant att testa det Crow lärt mig, på Solón senare, men jag vet faktiskt inte om jag orkar mer unghästeri.  Dessutom misstänker jag skarpt att Solon är femgångare även han, och det gör ju inte utbildningen lättare..  Om jag ska ha en andra häst så får det nog vara en som är ''färdig'' och okomplicerad, kanske en stabil ridtravare med tre gångarter där jag inte behöver tänka så mycket på just takt och form osv på det viset. Lite paus från svårigheterna jag har med Crows ridning, inte en till ''likadan''..Även om jag skickar Solon på inridning när han är gammal nog så är han ju inte ''färdig'' för det..

Men det som till slut avgjorde var i morse när pappa berättade att Solon verkar nerstämd. Han är välkommen i den illa flocken men står mest vid leran i grindhålet.. efter ett tag går han lite och petar i gräst.. och ibland busar han med Dacke. Men han behöver lekkamrater i sin egen ålder och/eller någon som ger honom ordentligt med hjärngympa varje dag. Vilket jag borde men inte kommer mig för att göra. Det var anledningen till varför han inte borde stanna här, även om min tanke vid köpet var att behålla honom. Han förtjänar lekkamrater och så småningom en ordentlig ridutbildning som inte jag kan ge, och jag behöver snarare en okomplicerad skogsmulle än en unghäst.

Det jag undrar är tre saker:

1. Pris? Vad bör jag begära för honom?
  2. När är det bäst att sälja? Våren? Jag har inte bråttom.
  3. Att tänka på när jag skriver en annons? Har aldrig sålt häst innan.

Får berätta lite om honom, gissar jag :)

Han är import från island -08, fyller två nu i vinter, har inte visat exem trots att vi har mycket knott och otyg i våra hagar. Var en av margretetorps hästarna, de vanvårdade som såldes där, har gått upp fint i hull men har kvar lite proteinbrist mage. Växt en del på höjden också. Är hingst, tänkte erbjuda ev. köpare att om de vill köpa honom och kastrera så kan han stanna här tills han är ''säker'' att ta med bland ston efter kastration. Det är ju inte alla som har möjlighet att stalla upp en hingst ens tills hormonerna börjat lägga sig efter att han blivit vallack. Jag tror att han är/kan bli femgångare.

För övrigt är han en mycket lätt häst; kan ledas som handhäst när man rider, har haft tömkörningsgjord utan problem och tömkört de lättaste bitarna (fram, stopp, sväng) Inga problem att verka eller lasta (har iofs inte lastat honom på det senaste men kan inte tänka mig att det blir problem. Måste jag naturligtvis kolla innan jag skriver annons), är mycket kelgo, kommer i hagen. Inga olater.

Har ett ganska starkt huvud, inte så att han protesterar mycket alls, kan göra en lätt protest bara för att kolla läget men det krävs nästan inget alls för att få rätt på det. Att gå en cirkel en gång om han får för sig att springa framför en när man leder t.ex. Är orädd och tillgiven, men jag misstänker att han behöver rätt person för att ge ''det där lilla extra''.

Har faktiskt inget negativt att säga om honom alls utom att han är unghäst och kräver mer senare vid inridning än jag har kunskap att ge. Och så töltar, passar och galopperar han mest i hagen, har inte sett mycket trav alls.

Så.. någon med lite tips och råd? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alex
0

Trist, men jag förstår dig. Tyvärr kan du nog inte begära för mycket, av det jag kan se är han antagligen inte något hingstämne och tvååringar (speciellt då "valacker") är inte värst mycket värda, och absolut inte nu. Mitt tips är faktiskt att skicka iväg honom till någon hingstflock, där han får kamrater i sin egen ålder samt äldre hästar att uppfostras av. Även självklart kunniga människor som ser till honom.

Så ja, antingen sätta ut honom på annons under tiden, eller vänta tills han blir äldre, ev. till efter inridning, då han blir betydligt enklare att sälja och du kan även begära mer för honom. I nuläget får du antagligen som max 20'000 för honom, om du får honom såld.

När det är bäst att annonsera tror jag inte har så stor betydelse. Det kan ju ta tid att sälja, så att sätta ut annons så snart som möjligt skadar nog inte. Fram i vår kommer ju alla föl, vilket brukar resultera i en hel del annonser om föl och även unghästar, framför allt hingstar. Så före det kan ju vara idé…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

Att vänta till efter inridning är knappast någon ide eftersom själva inridningen är en av de stora ''problemen'' men att skicka till hingstflock kanske är det Hur mycket tror du att priset kn skilja nästa höst/vår när han är 2,5-3, och vad kostar en sommar på bete, ca? Vet du något i närheten rent av? Edit: ''Närheten'' är NV Skåne :P

20 000 är inte fy skam det heller i mina ögon, och det viktigaste är ju att han får det bra. Men skiljer värdet mycket kan det ju vara värt att överväga.

MusCarro
0

Synd på en sådan fantastisk häst! Men förstår ju dig självklart!

Men som sagt, är svårt att sälja hästar i dagens läge… Och får man sålt dem får man inte deras "egentliga" värde..

Hoppas du finner en bra lösning!

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Zabbio
0

Jag kan ju lägga ut en annons och blir han inte såld så blir det unghästflock…?

Kan ju låta honom gå på bete och sen sitta in honom (fast 2,5 är lite tidigt..) men mer än så vill/kan jag inte träna honom uppsuttet (även när han är äldre) pga min okunskap.

Zabbio
0

En tanke kan ju vara att låna hit en annan unghäst eller två i sommar också, har ju några hektar. Så kan jag hålla lite koll på honom om han visar tecken på exem osv,… vad tror ni om det?

MusCarro
0

#5 kan ju vara en lösning också :)

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Alex
0

#2 Då tänkte jag främst att lämna inridningen till någon professionell. Visst kostar det, men du får tillbaka det (och antagligen mer) vid en försäljning då.

I Skåne hittar du en hel del islandshästgårdar i alla fall, vet dock inte alla som har unghästflockar. Men Skáneyland har, samt Islandshästar i Skåne. Kan du tänka dig att skicka iväg honom längre så finns det en hel del i övriga landet också. För det mesta kostar det väl runt 500-1000 kr/månad, dyrare under vinterhalvåret än sommarhalvåret (eftersom de då fodras med grovfoder). Daglig tillsyn, ev. foder och sånt brukar väl ingå, sen får man ju själv stå för kostnader för veterinär, ev. hovslagare osv.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

#7 Har dels inte pengar att lägga ut på inridning eller så. Och är inte ute efter att tjäna så mycket pengar heller, vill ju så klart ha så mycket som möjligt men vill inte lägga energi och pengar på det bara för att få ut mer. Bättre då att han kommer till någon som själv vill välja hur de vill ha sin häst utbildad.

Tack föör länkarna :) Måste ju inte vara islandshästar han går med, bara det är ett ställe med unghingstar.

Alex
0

Jag skulle dock råda dig att ta ett ställe med andra islandshästar, för att underlätta försäljningen… De flesta islandshästmänniskor brukar föredra det. Flört

De flesta ställena kan antagligen hjälpa dig med försäljning också. Men säg till om du är villig att skicka honom längre, så kan jag komma med fler länkar. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Toltaren
0

#2 Även Brösarpgården ligger i Skåne. De backarna gör under för hästarnas ryggmuskler… Min kompis skickade sin tävlingshäst med patella dit för att få vila i 2 månader och vanligtvis fick han ganska svåra låsningar efter vila, men de var som puts borta efter vilan där. Orelevant fakta, men iallafall ^^

Zabbio
0

tack för tipset :)