Varierar ni bett?
Rider ni alltid på ett och samma bett, eller varierar ni mellan olika?
Nej, rider på rakt bett. Är det jag anser är det bästa, och hästen trivs med det också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Försöker variera bett varje gång jag rider mellan två och tredelat. Även nosgrimma mellan remont och engelsk.
Sen ca en gång i månaden rider jag på islandsbettet.
kissmekate.blogg.se
Ingen som rider bettlös kanske? Letar efter erfarenheter med det just angående Isis.
Varierar och varierar, jag har väl bytt ett par gånger men mest för att hitta ett bett som vi båda trivs med, just nu har jag ganska nyligen bytt till Nova-bett, red på det innan och älskade det, så nu är vi nöjda båda två :)
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

#3 Brukar rida med ett sidepull, har så gjort i flera år, fungerar bra. Har även skaffat ett annat bettlöst men inte fått lädret mjukt nog för att kunna testa det ännu. Kan inget om skillnaderna mellan de olika bettlösa alternativen så jag tänkte prova mig fram.

Jag varierar, rider antingen med vanligt tredelat bett, eller i grimma. Funkar ungefär lika bra. Inga problem att använda bara grimma.
#3 Jag har ridit en islandshäst på sidepull några gånger. Och en annan på hackamore.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag byter aldrig bett bara för bytandets skull. Trivs hästen med ett bett som passar så använder jag det. Ev. använder jag ett pelham/kandar om jag rider lite mer krävande dressyr men är väldigt sällan. Så största delen av tiden har jag 3-delat tränsbett =)
Hakuna matata!
jag rider just nu på hackamore. funkar super på henne. hade inga planer att rida på hack alls då hon inte funkade på andra bettlösa alt, men efter att hon nästan bitit av sig tungan så var alternativen att inte rida el att använda hack.

I dag var vi lite våghalsiga och red med grimma 
Men det gick bra. Kanske inte något jag vill rida med jätteofta, men det fungerade iaf. Iförsig så skrittade vi bara pga en tappsko så vi hade lånat en easy boot men den hade inga broddar (-7 och halt).
kissmekate.blogg.se
Vånlig grimma? Fast litte hårdare spänt och med någon form av tygel - eller hur gör ni i så fall? *nyfiken*

#11 Ja i helt vanlig grimma. Ej hårdare spänt. Jag sätter tyglarna i sidorna.
kissmekate.blogg.se
#3 Rider töltande travare i allt från olika bettlösa till stångbett eller tränsbett. Nåt speciellt du undrar över?
#0 Bytar efter vad jag känner för den dan.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#13 Nja, tänkte väl mest på att Islandshästar är rätt så stark och hurvida de då reagerar/är känslig för bettlösa varianter - har dock ingen egen Islandshäst i dagsläget så inga erfarenheter alls förutom från turridningar. En del har bara en variant av läderrem istället för bett i munnen? Vad tycker ni om det? Kändes lite "sådär" (såg vältyggat ut) men kanske bättre för tänderna än hårda bett?
Försöker få så mycket information som möjligt inför en framteiden egen Isis :-) Är lite på gång.. men jag är ingen vän av bett alls och skulle gärna låta bli att ha.
Ponnyn (isi-blandras) som barnen nu är medryttare på funkar inget vidare utan bett men han är gammal och inte vån. Sedan har ju barnen (8 reps 10år) inte heller kraften/förmågan att vara så tydliga med vikthjälpen än.
#14 Det är precis som med andra hästar, individuellt samt träning. En häst som är van vid bett, oavsett ras, tar det ju lite tid att vänja om till bettlöst. Och på alla funkar det inte. Men det är ingen skillnad med islandshästar, vet flera som rider sina på bettlöst och har som sagt även gjort det själv.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#14 Då kanske det är roligare att veta att fjordingar, nordsvenskar, kallblodstravare m.fl. andra ''starka'' hästar också funkat bra på bettlöst? ;)
Grejjen är ju att man inte ska rida med råstyrka.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.