Reflexer
Vilka reflexer använder ni när ni är ute och rider? Har ni reflexer både på er själv och på hästen?
Jag rider dock inte i mörker, men använder reflex iallafall.
På ena kommer ja köre gula reflexer och de egengjorda tränset. Bild på de egen gjorda tränset. '
Andra hästen komme rja göra orange outfitt med reflexer :)
Båda kommer ha tränsreflex, tygelreflex/reflextyglar. skrittäcke, benreflxer och brösta. Själv har ja reflex på hjälm och en jacka eller väst.
Låter bra! =)
När jag red så var det reflexväst, pannlampa, svansreflex, (eventuellt) ländtäcke och tränsreflexer. :)
jag använder hjälmreflex, väst, pannlampa, brösta, benreflex, tygelreflexer, tränsreflexer, skrittäcke med reflex, svansreflex, armreflex och i bästa fall en på stigbygeln närmast vägen.

Jag har nydligen blivit medryttare på en underbar isläning, fast känner ägaren (och har ridit på hästen) tidigare. Finns inte någon belysning någonstans runt om stallet och i naturen omkring så jag ska snart (när det är mörkt) börja andvända reflexväst och förhoppningsviss köpa en hjälmreflex och panlampa till mig, Strokkur (hästen) har endast benreflexer, men jag funderar på att kanske köpa ett reflextecke till han och ägaren i julklapp? :)
Alltid väst på mig, rider jag med sadel kommer reflextäcke på, annars bara brösta och svansreflex på Crow. Vill köpa nya reflexer men det har varit otroligt dåligt utbud i år! Inte ens Hööks här har nåt vettigt.. finns ett fåtal täcken och bröstor.. och har sett benreflexer som fått köpas styckvis för i mitt tycke dyra pengar. :/ Jag har ett armband/katthalsband som blinkar i rött, av mjuk gummi typ och helt runt.. hittar jag ett till likadant så kommer jag sätta en på varje framfot på Crow, kommer se häftigt ut när man töltar mörkret :P Eller kanse rent av på alla benen :P Det passar precis perfect under kotan och han störs inte av det^^ Ok.. nu är han ju inte islänning men skriver här ändå :P
Solon blir ju än så länge som mest tömkörd på lilla vägen här ute, och eftersom han är så ljus och vi inte är ute i mörkret så är det reflexväst på mig men inget på honom. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Här kommer bild på de oranga settet. kan ej få in bilden då inte sidan tar emot jpeg fortfarande. så länkar.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_31/29720000-29729999/640x480/29725655.jpg
#1 #6 Nyfiken på varför du har så mycket reflexer om du inte rider i mörker? ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#7 har du kört bil någon halvmörk vinterdag? vet du hur lätt set är att missa en ryttare innan man är för nära, speiellt om de är duktiga och håller sig till vägkanten på en villa väg (där det redan står buskar, träd, brevlådor och soptunnor som gör att det känns ''fullt av saker''..speciellt om hästen är mörk eller grå men annars också.
Sen kommer mörkret snabbt, man kan rida vilse eller råkaa stanna ute för länge, kanske trillar av och hästen sliter sig..tja. Speciellt nu på vintern kan mörkret komma oväntat.
Sen är det väl jakttider? Häst eller älg..tja vissa ser inte skillnad :3 Men älgar har inte reflexer.
Tycker att alla borde ha reflexer på sig alltid, åtminstonde vinterhlvåret men även sommarkvällar. Även om jag själv slarvar och bara har väst alltsom oftast är jag rider på dagen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har reflexer för och synas även i dagsljus speciellt om det är dimmigt, regnar eller skymning.
Reflexväst och benreflexer kör jag med.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag har alltid reflexer när jag är ute och rider nu på hösten/vintern, jag använder reflexväst, benreflexer och reflexbrösta.

Det beror lite på vart jag rider. Som i måndags red jag bara i närliggande skog, då hade jag endast reflexväst, men ska jag längre där det finns chans att man möter någon blir det benreflexer också.
Har ibland rexlexväst även på dagtid eftersom jag inte har så stor koll när de har jakt runt omkring.
kissmekate.blogg.se
Är det ingen som tänker ett steg före vad det gäller reflexer?
Jag rider sällan i mörker utan det blir i det sissta dagsljuset. Dels är det inte alltid helt lätt att se även om det är lite ljus kvar MEN
Vad gör ni om eran häst kommer lös? Om ni rammlar av och hästen sticker iväg, även den snällaste häst som alltid stannar kan sätta av i full fart om den blir skrämd av något. Innan ni då fått tag på eller ens hittat hästen kan det redan vara mörkt, så här års går det från ljust tilll mörk på nolltid.
Det är i.af min anledning att spöka ut mig även i dagsljus!
Hakuna matata!
Håller med #13, även om bara ger sig iväg dagtid så kan de ju hända nått.

Jag har nyss köpt en reflex jacka! Både reflex och värme i ett paket ;) lite smart! Sedan så har hästen benreflexer.
Funderar en hel del på reflexer för hästen om man rider utan sadel.
Ponnyn (isi-blandis) som mina barn nu är medryttare på har inga alls tyvärr. Så det får vi satsa på själv. Känns klart bättre om inte bara barnen har reflex på sig precis som #13 skriver vet man ju inte vad som kan hända. Vi rider inte heller när det är helt mörkt men vissa dagar nu blir ju inte helt ljust alls och då utgör ju reflexer stor skillnad hur mycket man syns.
Benskydd och på träns är förståss bra men vad mer kan funka?
Ni pratar om brösta och svansreflex? Har ni bilder på det? Hittar inget, brösta sätts ju fast i sadelgjorden? Kanske något men gör själv? Tips & tricks i så fall?
#16 Benreflexer och reflexbrösta till pållen, samt hjälmreflex och reflexväst på en själv tycker jag kan vara bra grundsaker. Samtliga finns att köpa hos ex. Börjes, Hööks etc. :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#16 På hästens ben bör du definitivt ha reflexer, inte bara om ryttaren försvinner men för att det är det som oftast syns först för en bilist och som gör den uppmärksam på att det är något levande!
Strålkastarna på en bil pekar ner mot vägen, inte upp i himlen. Alltså syns lågt satta reflexer tidigare än vad en reflexväst på ryttaren gör, som befinner sig en bra bit över marken… Att hästens ben dessutom rör sig gör extra mycket för att en bilist ska reagera (det finns ju en hel del skyltar, stolpar och liknande med reflexer, så reflexer som rör sig uppmärksammas ju mer).
Så benreflexer på hästen är nog ärligt talat det sista jag skulle rida utan.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#18 Jå instämmer och det var också det första jag köpte idag men sedan var det liksom stopp. Fanns inget annat förutom täcken som fästes på sadeln därbak.. (vi bor långt ifrån någon storstad…)Få bli ett nytt försök i annan stad om några dagar. Funderar dock fortfarande på vad/hur man kunde göra själv, för hästen alltså? Barnen har gott om reflexer, väst/hjälm m.m.
Stigbygelreflexer är ju alltid bra. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
JA :-) men frågan var ju just om man inte rider med sadel dvs inte heller med stigbygel.
absolut, runt benen på hästen och självklart en väst!
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
Har nu även inhandlat neongula boots med reflex på :) så nu har jag till häst två olika sett. :) det gula innehåller. Egengjort pannband, nosgrimma och tyglar. reflexbrösta, benreflexer, boots och skrittäcke. oranga egengjorda pannband, nosgrimma, och tyglar, benreflexer reflexbrösta, boots och skrittäcke. :) Är så nöjd. :)
#23 Var hittade du bootsen? Men blir inte de helt igenkladdat när du rider eller har du så pass rena/fina vägar att det inte är något problem? Tycker att redan benskydden är mer eller mindre icke reflekterande efter någon timme ute. Så jag letar fortfarande efter fler reflexer att sätta fast på hästen även lite högre upp :-)
Kan inte du beskriva hur du gjorde pannband/nosgrimma/tyglar (material?) - är det överdrag till din vånlig träns?
Hittade visserligen olika reflexband i syaffären men inte så mycket mer.. funderade att sätta fast de på fleece men skulle gärna ha "neonfägat" tyg ockå. får väl leta på nätet istället…
Bootsen kommer jag bara använda när det är snö ute. Tyglar, pannband och nosgrimam har jag gjort av reflexkoppel. bara mäta hur långt det ska vara sen sitta och sy. Lättast och göra nosgrimma om man har remont då det finns ringar på den. På tyglarna har jag hakar så jag kan sätta på och ta av tyglarna snabbt.

Har nu reflexer på hästens ben alltid när jag rider ut, även dagtid.
Ibland även reflexvästen beroende på vart jag ska rida och väderförållanden.
kissmekate.blogg.se
#26 Reflexkoppel? Bra idé :-) får kolla hundartiklar istället alltså - men det går åt flera stycken antar jag.. eller finns de att köpa som metervara kanske? Får bli en ny sväng till stan under veckan…
Köpte två gula räckte till stigbygelreflex, pannband, nosgrimam och tyglar :) samma med de oranga.