Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 1261 ggr
Maja
0

Vill gå hem

Idag red jag ut ensam på valacken för första gången. När jag har ridit honom innan så har alltid stoet varit med och då har han varit framåt, pigg och mjuk. Idag så ville han bara vända hemåt de första 20-30 minuterna..

Han snurrade alltid åt höger för att vänta ett halvt varv och hoppas på att få gå hem, men jag tvingade honom istället att snurra runt på stället 2-3 varv och sedan fortsatte vi dit jag ville. Ibland kom vi 15-20 meter innan han började snurra igen, men oftast kom vi bara några få steg innan han försökte vända igen.

Turen som brukar ta fem minuter tog nu alltså fyra-fem gånger så lång tid. Men efter att vi hade kommit en bit så slog det bara om på en sekund och så blev han den där samarbetsvilliga, pigga och glada hästen som inte försökte vända igen.

När han alltså insåg att han inte vann över mig så tänkte han väl att det var lika bra att göra som jag sade åt honom och alltså gå framåt. Nästa gång jag rider så får vi se om han är likadan. Men min snurra-snurra-snurra-taktik fungerade ju till slut, den har jag fått lära mig av olika personer.

Hur gör du om din häst inte vill gå framåt, utan vill vänta hem?

Alex
0

Det varierar lite beroende på vad det är för häst och hur den är. Är det en häst som inte ger sig av att man driver framåt lite hårdare, ja du är det ju alltid att göra något som blir jobbigt för hästen. Antingen driva runt hästen på en liten volt där det är jag som bestämmer när vi slutar (dvs driver lite mer efter att hästen blivit trött och gärna ger sig). Alternativt kan det bli sidvärtes drivningar med ordentlig samling (skänkelvikning, öppna eller liknande). Dels så det blir jobbigare och dels så hästen får annat att tänka på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst