Hovproblem
Hästen jag rider hade i dag blod på sin hov och när vi undersökte saken såg det ut som ett sår. Jag tvättade rent och upptäckte att han har som en vit geggig rand på hoven, precis där "benet" blir hov. Den andra bakhoven hade likadant, men mindre.
Vet någon vad detta kan vara? Just nu står han i en väldigt geggig hage pga att vattenkoppen där har läckt. Kan det ha med leran att göra?

Den vita, geggiga randen är kronranden, den får ett sådant utseende när den blir blöt och uppluckrad. All hud som blir utsatt för fukt under en längre tid har en tendens till att bli lite sårig och "lättrepad". Blodet kan ha kommit från ett sådant ytligt hudsår som kanske inte ens syns längre. Håll koll på benet, svullnad, värme o s v. Försök få honom att stå lite torrare så att benen torkar upp, tvätta inte inte rent för ofta , mer fukt gör huden skörare, och borsta aldrig bort våt lera.
Tack så mycket! Han var inte varm eller hade ont i går, men det är något jag kommer hålla koll på. Och han får nog inte stå i den där hagen på ett tag nu. Han får vara sällskap åt mini-shettisen istället :)
Leran kan ställa till med många problem på hovarna, tyvärr. Men jag hoppas att han mår bra idag! :)
I fredags såg det mycket bättre ut efter att han fått stå inne under natten. Nu har han fått stå i en mycket torrare hage och det har fryst på så det blir nog bra nu :)