Hur ser han ut?
Vad kan ni säga om Sólons kropp och benstomme? :)
Han är ett år, jag har haft honom en vecka och han har blivit såld på auktion av polisen efter att de omhänderagit ett gäng vanvårdade isisar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Han ser långbent och proportionerlig ut, av det jag kan se. Ser ut att kunna ha lite proteinbrist, i alla fall på första bilden, där han ser lite bukig ut men väldigt klen över ryggen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Långbent är bara positivt. 
Usch usch, han ser inte rolig ut där alls. Då förstår jag att ni har en bit kvar innan han blir riktigt fin.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hehe, så bra :P
Jo, har ju bara haft honom en dryg vecka nu :) Men han börjar redan kännas lite ruyndare över ryggen :)
Jag tycker det är för svårt att avgöra på en så smal häst.
Halsen ser på första bilden felvänd ut.
Han är smal och det är svårt att avgöra men han ser ut att vara 5 gångare.
Kort hals men frambenen sitter bra till, lär kunna få ett skapligt lyft.
Stort huvud?
Som sagt, lägg upp en bild på honom i bättre hull och ordentligt uppställd. :) Ska bli kul att se honom när han börjar bli rund och få muskler.
Det kommer kopmma fler bilder :P
ok, inte ordentligt uppställd men vill iaf visa att han fått lite mer hull :)
Och börjar sätt vinterpäls :P
Har tagit honom på promenader och sett en massa nya saker (traktorer, får, kor etc) vilken underbart modig liten häst! Stannar och tittar lite, sen bara ''ok, det var det'' :D
Måste bara berömma dig för att du tagit hand om en vanvårdshäst. Det går ju helt klart åt rätt håll iaf! :)
Tack! :) Tänkte börja tömköra lite lätt nu, han reagerar positivt på allting och lite variation från vanliga promenader är ju inte fel :) Tänker faktiskt ta hjälp och köra in honom innan han blir riden. Men det är ju en bit kvar än innan vi kommer så långt :P
Det går helt klart åt rätt håll! Bra jobbat! =)
Måste bara fråga - har han visat något "men" från vanvården, eller är han som vilken annan häst som helst? Skulle vara intressant att se om detta sätter sig i huvudet eller inte..
#9 Det låter som en bra idé med tömkörning. och promenader. Är ju bra sätt att lära känna varandra, samtidigt som han får röra på sig på en kontrollerat sätt (annat än i hagen med andra ord).
Lycka till med honom! :)

Hans blick ser fortfarande lite trött ut men hullet har ju blivit jättemycket bättre. Grattis.
Tack :)
#10 Inte vad jag kan se, faktiskt :) Han kommer själv i hagen, låter oss ta på grimman, följer med överallt man leder honom och tittar nyfiket på allt som händer. Enda felet är möjligtvis att han är väldigt lugn, om det nu kan vara något fel :3
Gnäggar om vi rider ut med de andra två en stund, men hetsar inte upp sig.

#13 Att han är så lugn kan bero på att han länge lidit brist på mat, den energi han nu får i sig lägger han på tillväxt inte på bus. Han har fått väldig lite näring under den period då ett föl/unghäst egentligen behöver som mest.
Några bekanta till mig hyrde för några år sedan en 2-årig fjordhingst till sin 12-åriga dotter. Föräldrarna kan ingenting om hästar, dottern hade ridit 1 år på ridskola. Jag blev förskräckt när jag hörde att dessa skulle ha hand om en 2-årig hingst, han skulle dessutom gå med mina hästar och han påstods vara inriden. När han väl kom ut till ön visade han sig vara kolugn, han reagerade inte på någonting, inte gräsklippare, lastmopeder, traktorer eller andra skrämmande saker. Dottern sadlade och satt upp, ingenting farligt hände, allt gick jättebra. Då han var ganska mager började de ge honom havre, hel havre. Jag så då att kornen kom ut osmälta. Han visade sig ha en tand som satt kvar halvt om halv och hade alltså svårt att tugga. Vet. plockade ut tanden, hästen kunde börja äta igen och blev pigg som en ärta. Kort sagt, han uppförde sig som man kan förvänta sig av en unghäst, busig och full av liv. Nu kunde dottern inte rida honom längre inte heller leda honom så han åkte tillbaka till fastlandet. Där ser man vad foder eller snarare bristen på detsamma kan gör med en unghäst. Så jag tror att du kommer att få en lite piggare häst allteftersom.
Pia-Lena
#14 Att han blir piggare gör absolut ingenting, men eftersom han är nyfiken, tar till sig fodret bra och så vidare så ser jag inget fel i att utnyttja ''sparläget'' med att visa honom världen :) Även om han blir busigare, testar och blir lite mer lättskrämd sen så ligger det han vet ju ändå kvar och han känner ju igen det och kommer förhoppningsvis ihåg att det inte var så farligt sist.
Han får bli precis hur han vill och är ämnad att bli, så får jag helt enkelt jobba efter hur det går. :)

Jag tror det blir bra, det ser redan lovande ut.
Hm.. har aldrig varit med om en så lätt häst.. brukar man tömköra föl på island? För han verkar veta precis vad det handlar om.. bara satte på gjorden, en liten kapson och tömmar och han svängde, stannade, startade som om han aldrig gjort annat i hela sitt liv.. :O

Du kanske har hittat en naturbegåvning, Zabbio? 
Kul att det går så bra för er. :) Håller tummen på att förblir lugn och trygg.
Tack :P
#18 Det lär jag behöva med tanke på hur lite jag vet om körning..xD
(Pappa har en körhäst och en kompis föder upp och kör in shettisar, så jag har ju hjälp att få, men nån expert är jag inte själv :) )
#17 Nej, man hanterar i stort sett inte fölen alls på Island. Gör det som krävs när det behövs, inte mer än så. Dock så gör deras uppväxt att de ser människan som en naturlig ledare och därmed lyssnar de och finner sig oftast i det vi gör med dem.
Så var försiktig med att gå för fort fram bara, är ju lätt att göra det när det går såpass bra… Vilan mellan träningarna är ju det viktigaste i stort sett.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#21 Jo, det var en inte helt seriös fråga, fast man kan ju undra..:P
Jag tar det lugnt, fram tills nu har han i stort sett bara blivit ledd till och från hagen och fått benen lyfta litegrann. Tänkte ''yömköra''/leda bakifrån eller hur man ska uttrycka det, för perfekt tömkörning är det ju inte ;) en kort runda idag. Srn kommer jag inte vara hemma på ett par dar så det blir till och från hagen igen då :)
Normalt sett är jag i stallet 2-3 ggr per vecka och Sólons arbetspass varar bara några minuter :)
Hur går det med honom? :)
Det går bra :)
Inga nya bilder? =) Vad har ni hittat på för nått kul den senaste tiden? :)
Han ser så fin ut så! :)
Vilken skillnad det ser ut att ha blivit :) Du gör ett bra jobb!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack så mycket :)

Skulle vara kul med en liten uppdatering, både bild-och textmässigt.
Det har inte hänt mycket, han har mest fått gå och vara häst i hagen :)

OK, men återkom när du tycker att du har något att visa upp. Det är ett intressant och behjärtansvärt projekt du har gett dig in på och dina erfarenheter kan komma till nytta för andra.
#32 Behjärtansvärt projekt? Jag köpte en ponny att rida ut på i framtiden, inget projekt att ge mig in på ;) Han är som du ser på de senaste bilderna i rätt normalt hull och håller sig där, kanske går upp lite men det är svårt att se under all mammutull.. I alla övriga avseenden är han som vilken ughäst som helst. Varken komplicerad eller något jag förväntar mig en större förändring av.
Vad förväntar du dig ska ske mer? :3
Men för all del, om du är intresserad kan jag ju visa ett par hagbilder som är några dagar gamla. Han har kommit fint in i den lilla flocken :)
#33 - *host* Rättar till dig - du köpte en häst, ingen ponny! 
Hihi, kunde inte låta bli.. ;)
Ponny = häst uner 148cm :P Det är en ponny, ni får säga vad ni vill. Hadde Crow varit 2cm lägre hade han också varit en ponny :P Då hade jag haft två töltande ponnysar :D

#33 Du verkar ta illa upp, det var inte meningen. Det krävs en hel del att ta hand om en vanvårdad häst och få den OK igen och jag tycker du har gjort ett jättebra jobb. De flesta som bara hade velat ha en häst att rida på hade nog inte Valt Solon (eller en annan häst i samma situation) då det krävs mycket tid innan det blir ridning av.
Efter att jag skrev #32 såg jag att du skrivit i en tråd på Ridsport, det är sådant jag menar det är bra om du kan dela med dig av . Solon var ju extremt mager och dina utfodringstips kan vara till nytta för andra.
#36 Nej, tar inte alls illa vid mig, blir bara konfunderad på varför så många verkar tycka att det är så himla seriöst och heroiskt att köpa en billig mager häst och ta hand om den :) Eller att det är nåt speciellt eller komplicerat..
Jag kan ju ändå inte rida en åring på ett tag, så det är ju inte heller nån stor skillnad.. egentligen har jag inte gjort något alls, bara gett honom mat. Och sett till att han klarar vanlig hantering..vlket var väldigt lätt :)
Ska bli roligt att träna honom från start, men det är ju inte någon skillnad mot alla andra som köper unghästar.. :3
#38 Vad fint han lägger på sig! 
han er en vanskjöta häst och mange ganger blir de så snelle at man tycker synd om dem inte alle blir redde och så.
jag tenkar hästen er smart som is er han har det godt och han er funnet sin leder dere som har han er jette dyktige med han så han bare gjör sitt beste.
du har min fulstendig respekt for at du har tatt vare på han som er vanskjötet (kunna man bare hjelpe alle)
den hästen kommer til och bli din beste kompis och sen kommer han til och stole helt och fult på deg och fölge deg om du så hoppet i havet vill han gå med deg.
noen ganger treffer man så der häster inte ofte men det hender man kan tenke at de skal så ber vi dem och så gjör de det.
dere vet hästen kan höre hva vi tenker.
#40 Vad fint sagt :)
Tyvärr tror jag inte Sólon håller med riktigt än..xD Han ska tsta och se vem som egentligen bestämmer och var gränserna går! :P Fast måste ju erkänna att han inte är så ''jobbig'' som jag räknat med. Han litar inte direkt på mig, inte så att han är rädd eller uppstudsig, men jag märker ju att han är väldigt uppmärksam och beredd att gå iväg om det behövs.. Å andra sidan har jag inte umgåtts mycket med honom heller. Borde ta tag i det och skapa ett slags band, men tja.. :/ Ska ju helst vara på rätt humör också.
Ärligt talat känner jag inget direkt för honom. Han är söt och lätt men det är ingen personlighet för mig. ''Bara'' en häst.. kanske det kommer så småningom. Jag är lite nyfiken på hur han blir att rida in. Jag tror att han kan bli en riktig kanonhäst om vi får rätt kontakt. Och det är lite orättvist att jag inte ''tar tag'' i saken och ger honom en ordentlig chans att visa vad han är för någon och att lära känna mig. För han blir troligtvis en riktigt bra häst en dag, en sån som vet vad han vill men ändå har modet att följa sin ryttare genom eld när det verkligen gäller.
Kanske jag har svårt att känna rätt för Sólon just nu eftersom jag redan har min drömhäst i Crow?
snella det der most du ta tak i sen han trenger deg som leder och han trenger en kompis han kan stole på.
och för du rider inn moste du ha et bånd der.
jag gjör inte så mycke med mine for och skapa båndet gir goddi och mat gjör ordning och rider er snell med dem och så valgte hästen meg.
Eldfari går inte inn med noen annan fra haven de kan gosse med han men inte noe mere.
min mann skulle ta inn han fra haven och Eldfari snudde gikk andre vegen, så jag fikk gå ut och gjöre det selv han kom da med en gang och fölte med inn, min mann sa at han var bortskjemt men hästen er inte bortskjemt han har bare valgt at jag er den som tar inn och gjör ordning.
da jag skulle på kurs med han sa grannen och min mann at jag fikk trena på och laste han for de trodde inte at han vill gå på slepet, jag sa det er ingen vits siden han vill fölge meg hvor enn jag går och han stolar på meg.
da vi lastet for kurset gikk jag inn och Eldfari flög inn i slepet.
ingen andre har noen gang rid han sen det ville aldri fungere.
når jag tenker på det har Eldfari aldri testat grenser med meg ikke Snowi heller de står går och er lydhöre och snelle.
men Snowi har testat grannes datter med och flyge och kaste henne av eller stanna och inte ville gå.
men han har alldri gjor det med meg.
tror inte jag kunne ha rid inn disse to viss de inte stolte på meg och har et bånd med meg da hadde jag moste sendt dem til noen som kunne ride dem inn for meg.
Jo visst jag vet.
Du behöver inte ha bråttom, du hinner skaffa en bra relation mellan er.
Se till att noga visa vem som bestämmer till en början istället, och koncentrera dig mer på det. Islandshästar är ju så väldigt "flockiga" av sig och kräver verkligen sin ledare (speciellt en ung hingst) så visar inte du väldigt tydligt vart skåpet ska stå nu kan resten av tiden bli mindre rolig sen… Accepterar han dig som flockledare får du automatiskt hans respekt och han lyssnar på dig, och därifrån blir det betydligt lättare att bygga upp ett band sen.
Så satsa på rangordningen först och vänskapen sen. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
er dette en is dere skal beholde eller for salu senere?
#44 Som det är nu så tar jag en dag i taget. Om han inte gör rätt/beter sig önskvärt så tar jag naturligtvis tag i det :) Tex fick han för sig att det inte gick att gå bredvid, antingen bakom med sträckt grimskaft eller framför med sträckt grimskaft. Självklart tog jag tag i det för jag märkte ju att det var ren attityd (han har kunnat gå ordentligt innan ;) )Metoden var att driva frm honom när han ville gå bakom och byta riktning om han sprang förbi. Tog ca 5 minuter så gick han lugnt bredvid på slakt grimskaft.
För mig är rangordning och vänskap i princip samma sak.. man kan inte få ett bra förhållande utan ömsesidig respekt. Mitt ideal är att båda respekterar varandra på det sättet att han gör det jag ber om utan att protestera, och jag ber inte om saker han inte trivs med om det inte är nödvändigt. Man måste ju inte tvinga igenom otrevliga saker ''bara för att''.
#45 Inget är bestämt än. Har inga direkta planer på att sälja utan tanken från början var att behålla honom som skogsmulle.
#46 Det är den synen jag har på det hela också, lite det jag ville säga, att med ledarskap får man ju en vänskapsrelation. Det är ju bara att se på en hästflock, de hästar som bråkar mest är de som inte har en klar position i rangordningen. Och en flockledare är ju inte ovän med alla flockmedlemmar, tvärtom, så är de ju väldigt bra vänner. Så länge ingen försöker ta över, ungefär. 
Men låter som att du har en väldigt sund inställning i alla fall.
Jag har sett alldeles för många skräckexempel där folk bara velat vara vän med sin häst till den nivån att de aldrig vill utsätta hästen för något den för stunden inte vill (såna saker som att gå i en viss gångart eller gå en viss väg, stå stilla… Listan kan göras lång) eller vara "för hård" mot hästen (dvs säga till den när den gör fel). Jag kan säga direkt att de har ingen relation med sina hästar alls, för hästarna lyssnar inte det minsta på dem utan de gör som de vill.
De flesta är folk som inte hade nån större erfarenhet av islandshästar vid köpet (av unghäst oftast) och deras metoder kanske fungerar på en unghäst av annan ras, jag vet inte. Men på en islandshäst gör det sällan det, för de behöver sin flockledare. Så ville bara se till så inte samma sak händer dig, men det verkar ju inte vara nån större risk för det så. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#47 Tack :)
Tänker väl som så att den lämpligaste bör bestämma vad som ska göras. Och eftersom hästen inte kan veta nåt om bilar, trafik, broar, soptunnor, människor och allt annat som kommer i vårt samhälle, så är ju jag lämpliggast att avgöra vad som är farligt..
På stäppen med en massa vilddjur och utan extra belasting av en ryttare hade jag nog låtit hästen bestämma var, hur och när vi skulle gå, för där vet han nog bäst.. Om han växt upp där då, våra tamhästar är väl lite bortklemade..