Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1422 ggr
740tjejen
0

Ligghall

Ni som byggt ligghall utan betongplatta. Hur har ni gjort, skriv gärna hur ni gick tillväga. Har nu äntligen fått bygglov för ligghall för 2 st islandshästar. Kommer bli 3*6 meter varav 3 meter öppning på långsidan. Men vet ej hur jag ska börja med grunden. Tänkte köpa jordankare och sätta upp stolpar sen spika fast bräderna. Och ha en planka snett från golv till tak för och stailisera. Kommer ha lutande tak från 250 till 225. Kom gärna med tips.

may-britt
0

ja vet inte men fungerer det uten betongplatta? jag fikk min bygget i  sommars och  den er med betongplatta men det kan jo fungere uten kansje

h00jff
0

Om marken är väldrenerad så fungerar det säkert fint, annars rekomenderar jag platta. Jag har byggt lösdrift i somras och tyvärr visade det sig när höstregnen kom att det blir surt inne i lösdriften pga att det är så surt i marken. Då har vi ändå grävt ut rejält och lagt på två lager grus (ett grovt lager och ett fint) + vägmatta. Förmodligen blir det till att gjuta nästa år.

740tjejen
0

Lösdriften är inne i skogen. Och den är supertorr. Finns diken i skogen och har aldrig varit vatten i dom. Väldigt bra naturligt dränage.