Inkörda islänningar - ovanligt?!
Jag har funderat på varför man så sällan ser inkörda islänningar och jag är nyfiken på varför det är så. Enligt mig så borde det vara en optimal körhäst. Ofta lugna och sansade och de är sega och starka.
- Passar de inte till körning? Varför?
- Ursprungligen borde de väl ha använts i jordbruket på Island, och rimligtvis också använts till körning, eller har jag fel?
- Hur kommer det sig att körintresset är så lågt bland islänningsägare?
Vore kul att se lite bilder på inkörda islänningar!
Själv älskar jag körning och vill absolut köra in min framtida islänning (eller allra helst köpa en som redan är inkörd).
På bilden jag och min shettis.

Jag skulle vilja köra min valack, kompisens isis brukar vi köra han tycker det är skoj och lite annorlunda. Ska väl ut en sväng när knotten börjar ge sig, förrut körde vi honom 1 gång i veckan.
Tjaa, det är väl inte allt för vanligt att man spänner dem framför vagn, men jag känner en hel del hästar som är inkörda! En del är bara inkörda för skojs skull, andra körs ofta.
Fast det där med jordbruket var inte prio nummer ett för rasen, utan det var just att kunna ha ett bra transportmedel som kunde ta människan överallt i landet, även där vägarna var dåliga eller till och med obefintliga. Nu har jag aldrig varit på Island, så jag vågar inte säga något om hur hästarna används inom körning där, men det kanske någon annan kan uttrycka sig om! =)
En islandshäst köps oftast inte som körhäst, utan det är en gångartshäst och många har fått för sig att körningen försämrar hästens gångarter (främst tölten), men i själva verket så har jag aldrig sett några bevis på detta. Varför körintresset är så lågt vet jag inte, men är man intresserad av körning väljer man nog hellre en körhäst som till exempel fjordhästen.

Har kört in mitt sto hon älskar att dra vagn, därimot avskyr hon tömkörning
Har även kört in mammas ena valack, men han körs inte så ofta.
Tycker körningen är ett bra kompliment till ridningen o faktiskt har förbättrat tölten på mitt sto.
Tömkörofta mina hästar utom stoet
för att variera ridningen o koregera stelheter, vilket ibland är lättare från marken.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
anledningen till varför de inte är så populära körhästar är för att de har flera gångarter. sen är de inte lika lätta att köra in som andra hästraser sägs det (har aldrig kört in isisar förut, men ska gör det nu)
sen har de flesta tölten naturligt och det är inge bra om du tävlar i körning. då ska endast skritt, trav och galopp användas. går inte hästen rent eller tar en annan gångart får du avdrag på dina poäng.
har aldrig sett eller hört talas om att de som satsar på körning använder sig av isisar. de passar förmodligen mer hobbykörning.
men man ska absolut köra sin isis om man vill det! jag ska köra in min och även försöka "plocka bort" tölt och pass om hon visar sig vara en bra körhäst så att vi kan tävla i lättare klasser.

¤4 Använd komado ex trav när du longerar rider mm det underlätttar när du kör.
Säger du trav så ska det vara trav o inget annat på så vis behöver du inte plocka bort nåon gångart som du skrev, detta är självklart även en fördel när man rider att hästen kan gångrterna på komando.
Har jätte kul med min ena valack när han lös longeras o går i klockren tölt på röstkomndo.
När man rider in hästar på island brukar de säga trav om de vill ha det osv.
Isisar är inte svårare att köra in än andra hästar.
Har du en häst som gärna blandar gångarter gör den det ju även när du rider, har upptäckt att det är lättare att rena gångarterna med hjälp av tömkörning o körning, då man inte stör hästen lika lätt som man kan göra i ridningen.
Ser frm imot att se en isis tävla i körning men glöm inte bort att träna tölten ändå lycka till.
Jag har bott på Island och sett en massa gamla foton och där finns det bilder på hästar spända för vagn. Men det hör inte till vanligheterna där heller. Min gissning är att det inte har passat så bra med häst och vagn på Island eftersom de ofta färdas i terräng där endast en islandshäst tar sig fram. En vagn efter skulle bara ställa till problem. Däremot är det ju väldigt vanligt att man har packning på sin islandshäst när man rider på långritter.
#5 anledningen till att jag vill träna bort gångarterna är att jag kommer att endast köra henne om hon trivs med det och då har jag ingen användning av tölt och pass.
för mig får hon gärna vara tregångare då hon även har problem med sina leder när man rider. hon kan inte lyfta upp sig ordentligt under ryttare. och det visar sig väldigt mkt när man töltar.

#7 körningen kan hjälpa henne o hennes leder om hon körs i rätt form.
Belastningen blir ju anorlunda när man kör
Hon kan bygga muskler som hjälper henne att stabilisera leder mm.
Prova att tömköra henne o lycka till.
#8 jag håller på att tömköra eftersom jag vet att de är mkt bättre för leder. det är därför jag vill köra in henne eftersom hon mår bättre av det. till hjälp har jag flera kunniga person samt att jag har hållt på med körning själv nu ett bra tag. så att köra in henne har jag bestämt mig att göra för att det är skonsammast för henne.
hade hon varit helt skadefri hade jag fortsatt med att bara tömköra

#9 beronde på vilka leder som hon har problem med så kan akademisk ridning ev också vara något för er Kontakta Sara Silverberg så kan hon kanske hjälpa dig om inte annat höra med henne vad hon tror om akademiskt o din häst o sen berätta vilka tränare som finns nära dig om hon tror det funkar.
Sara rider själv islänning akademiskt o i gångarter. Tycker hon är ducktig o hjäplsam o alltid öppen för djurägaren.
Lycka till. Ser fram o mot at se bilder på din häst när den står framför vagnen
#10 ska fota hela inkörningen ;)
Tusen tack för alla svar! Jag tror inte att gångarterna hämmas bara för att man kör och det borde inte heller bli något problem att de "blandar ihop" gångarterna, det händer ju även när man kör en "vanlig häst", att det blir missuppfattning.

När jag köper en Isis i framtiden så kommer jag självklart att köra in denna för det är super kul att köra häst o jag har haft flera Nordisar tidigare som jag arbetat med i skog o mark. Så varför inte =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#11 Hur går det är den under inkörning eller färdig att köra?
vi hade en liten olycka under tömkörning vilket slutade i att tungan hängde i en liten bit. den har fortfarande inte läkt ihop helt… så det är lagt på is just nu. tränar mkt nh nu i stället i väntan på bättre tider ;)

Kan köra utan bett, finnns många bra bettlösa träns.
Otur med olyckan hoppas spåren går att jobba bort lätt.
Lycka till!
jo, håller på att träna henne att lyssna på bettlöst. än lyssnar hon inte tillräkligt bra för att jag ska vilja tömköra henne, men det kommer nog :)

Jo de brukar fatta snabbt o tycka det är kul! Lycka till åter igen o glöm inte att uppdatera hur det går.