Är din häst skodd?
Trodde det fanns en sådan här tråd redan, men har sökt utan resultat så då startar jag en istället ^^
Är din islänning skodd? Varför/varför inte?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag kommer ha skor på mina hästar sen. Hade varit bättre vägar hade jag försökt med barfota. Men mycket vassa stenar och sånt på grusvägarna här i närheten.
Japp, helskodd året runt! :)
Kommer kanske sätta på sulor till vintern (har aldrig haft det på någon utav mina innan, men får se ;))
Anledningen till att hon är skodd är för att hon rids nästan varje dag och tävlas regelbundet, rider ofta ut så går på mycket grusvägar och det sliter mkt på hovarna om de inte är skodda!
Så utav den anledningen skodd :)!
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Jepp, skor på året om. På vintern även sulor. Rider en hel del på asfalt och grusvägar.

Oskodda( en islänning, två shettisar, tidigare hästar, 3 st ocskå oskodda), använder boots om underlaget är obekvämt för hästen.
Min var skodd när hon reds, nu är hon dräktig och mammaledig och därför oskodd.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
har skor på året runt eftersom jag rider mkt på grusvägar, sen har hon så dålig hovkvalité så hon kan inte vara utan skor.
mine er skod alle 4 ben utenom min ene is som er 41/2 år han har sko foran men inte bak.
han er innrid nu og satt inn lite tölt når tölten kommer lite mere i gang så skal jag sko han bak.
nett nu viler han til mars neste år siden han er ung.
vet at noen is mennesker som tevler lar sine häster vile i 6 til 8 uker och da tar de av skoene på dem
jag liker inte och ride med pigger da det inte blir gode bevegelser
Våra är inte skodda, det är inte nödvändigt eftersom de används lite och då mest på gräs och grus.
jag hörar Norge setter på pikker som sitter der hele tiden det tör inte jag tenk viss en av dem skulle sparka.
Dom jag rider (inte mina) har skor året om och sulor och broddar på vintern. Dom rids på alla möjliga underlag och utan sulor och broddar på vintern halkar dom bara även om de lyckas balansera sig själva tycker jag det är väldigt läskigt. Även om det inte är jag som bestämmer så hade jag gjort på samma sätt.
Mina nya medryttarhästar har guldskor nu. =)
er det de som det sitter fast pigger i?

Min har oftast skor.. Men han lyckas få tappskor ganska ofta (ca en gång i veckan).
kissmekate.blogg.se
#12 Ja, guldskor är de med fasta broddar. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#12 - Precis, sex stycken fasta broddar per sko! =)
blir inte det fel for is i bevegelser som tölt med piggar som sitter fast?
#16 Varför skulle det bli fel med fasta broddar i tölten? Rörelsemönstret blir ju detsamma och det är ju ingenting som hindrar hästen på något sätt, mer än att de får lite "platåskor" 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
ja ha si det du jag spurte en trenar och han sa at nei det ble fel sidan de fikk plattåsko.
inte vet jag men jag vill vell heller sette dem på och ta av etter ridning sen jag er redd de skulle komme på tanke och sparka vär andre och det gjör stor skader viss de treffer.
men noe moste man da bruke på dem i snö och når det er halt ellers kan man inte ride så greit er det.
min c ponny hadde gullsko med faste pigger men der igjen hon er inte is.
mine is har vanlige sko nu men de er skod etter hvordan de går i tölten Filma har tungere sko bak enn foran siden hun legger eltt inn sin trav i tölt mens Eldfari har tyngere sko forand siden han har lett for grisepass.
men hva det skal gjöre med tölten på dem vet jag inte men jag får nå prova for uten pigger kan jag inte ride de vill gå om kull.
och stå hele vinteren kan de inte och det blir halt i haven och hva skal jag gjöre da?
jag er red de skal sparka med pigger men ut moste de jo
hmmm
#18 Jag förstår att du är orolig för broddarna när de slåss och så. Visst, det händer ibland att de får skador, men det är inte ofta. Där jag rider finns 35 hästar totalt, större delen har broddar på vintern och de flesta skadar sig inte.
Just nu har ett av stona fått en spark på benet och det är ett hål precis i samma storlek som en brodd, så det är antagligen av en sånn. Hon stod inne någon vecka, sen fick hon vara ute på dagarna i egen hage, men nu står hon i flocken igen. Hon är ganska låg i rang, de ranghöga kör med henne ganska mycket och tidigare såg hon ganska deprimerad ut, men nu är hon mycket piggare och ser trevligare ut, så det onda kan föra med sig goda saker också :)
ja det er sant kan bare väre meg som er over beskyttene med mine Ikke nnoe nytt det nei 
min C ponni sto hadde gull sko med pigger i hele forje vinter och det gikk helt fint inge skader eller så.
får vell sette det på i år også siden det er värre tenker jag viss de går over kull for det blir halt for dem i haven
Det är ju bara att avgöra vad man tycker är störst risk - att de sparkar varandra illa eller att de halkar i hagen, för det blir ju is även där…
Och har man busande hästar ser åtminstone jag risken för att halka som betydligt större än att de sparkar varandra illa på benen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
ja der har du rett Alex er nok best och sette på pigger ja.