Resbolag till Island
Om jag vill åka till Island på en ridresa - vilket bolag bör jag vända mig till?
Har lite planer på det där nu.. Tänkte höra vad ni rekommenderar!
Vilka för- och nackdelar har ni?
Bör man boka resa och ridning tillsammans, eller ta resa för sig och boka ridningen separat?
Beror väl på vad som blir enklast och billigast. 
Flygande pass har jag hört ska vara väldigt bra för de med ridvana i alal fall. Eldhästar är väl inte fel det heller, men där har jag bara info från en anställds perspektiv, inte från någon kunds. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Hm, okej, tack!
Haha, jag har beställt hem ett par kataloger och ja, paketresorna är ju inte så billiga om man vill rida mer än en timme.. ;)
Men jag ska kika på det där! =)
Nej, ridresor kostar en hel del…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Har flera kompisar som varit på Eldhestar och varit nöjda. Enkelt boende (vilket det verkar vara på Island), men trevligt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4 - Samma här, fick se underbara bilder på deras resa med familjen och de hade valt Eldhestar två gånger… :)
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Tack, tack, tack!
Detta ska jag kika upp! =)
Du vill inte ha sällskap eller? 
Caroline Nygren
#7 - Hihi, jo, det är klart! :) Har en kompis som jag har pratat med om detta, men vet inte om hon är lika "på" fortfarande.. Men det blir nog inte inom en snar framtid, utan först om ett par månader. :)
Haha bra, är fattig inom en snar framtid så det låter bra! :D Tycker det hade varit roligt att fixa en "islandshäst.ifokus" träff någon gång och se vad det är för folk man pratar med och dela intressen :D Kanske rent utav en liten häst-träff med, tillsammans med våra fyrbenta vänner!
Caroline Nygren
en av de ggr jag varit på island så red vi på ishestar! jätte trevlig personal och hästar + riktigt god mat ;) många svenskar som jobba där.
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
#10 - Haha, nu måste jag vara trött! Läste snabbt och fick det på något sätt till "en av de ggr jag varit på island så red vi på shettisar" :P Hahahaha..
Men tack för tipset! =)
#11 haha ja de hade varit nått de ;)
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus

Idag har vi pratat om en Islandsresa igen och det kommer bara närmare och närmare..
Men så kommer vi då till frågan: När?
Inte innan nyår, det är helt klart. Men bör man åka tidigt på våren (februari-mars) eller vänta till maj-juni-juli?
#14 Tänker man på vädret så är det mildare först till försommaren :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Säg till när ni har bestämt er :D spännande :) Vill med! :O:)
Caroline Nygren
#16 - Hihi, jaa, jag ska hålla dig uppdaterad! =)
#17 - Bra :)
Caroline Nygren
Håller med #15, vädermässigt blir det ju betydligt trevligare framåt sommaren. Ni kommer behöva tillräckligt med packning ändå. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag har bokat vår Islandsresa för någon månad sedan. Jag tror att det är mycket billigare att boka flygresan själv och sedan boka ridningen separat. Prisskillnaden mellan maj och juni är enorm (maj är MYCKET billigare). Jag kommer att boka resa på Eldhestar eftersom jag fått bra rekomendationer av en bekant som rider där minst en gång per år.
När det gäller flygbolag så finns det bara två som flyger till Island och det är Icelandair och Iceland Express där det sistnämnda är lågprisbolaget. Dock hittade vi en avgång hos Icelandair som var billigare än hos Iceland Express så det kan vara värt att jämföra, även om Iceland Express oftast är billigast.
Vi hittade ett enormt billigt hotell via Hotel Connect. Hotellet heter Cabin Hotel. Jag och min man bodde där när vi var på Island sist och det var helt OK, till och med riktigt bra, trots att det var 2-stjärnigt. Men du kanske bara ska rida och då kanske det inte är så aktuellt med något annat boende?! Vi har tänkt att både rida och åka runt lite.
Åh, tack så mycket för det svaret! =) Det ska jag genast kika upp!
Jag har rest många gånger med Eldhestar och kan varmt rekommendera dom MEN, kolla upp vilken guide ni får! De flesta långresorna quidas av proffsiga quider men jag har också tyvärr varit med om en värdelös sådan. Han var superstressad över den lösa flocken och vi var med om alldeles för många incidenter som kunde slutat illa på grund av honom. Bästa quiden är helt klart en av ägarna, sprider helt underbar stämning i gruppen och känns trygg som tusan.
Att åka tidigt på våren kan innebär snöstorm, tänk på det. Har varit där runt midsommar och fått jaga flocken i just snöstorm. Kombinerat med enkelt(dragigt) boende var det lite tufft. Ta med massor med varma kläder i så fall! (Det gjorde inte jag för det var min första tur): numera åker jag helst i juli/augusti…
Undrar varför jag stavade guide med q?:=)