Osäker
Som jag skrev i ett tidigare inlägg vill jag köpa en Islandshäst. Det verkar vara den perfekta rasen för mig. Men idag blev jag lite osäker. Pratade med en kompis i stallet, hon sa att Islandshästar ska gå med bara islandshästar och att dom vill stå i ett kallt stall. Stämmer det?
Jag har stallplats i ett stort stall 30boxar (ej ridskola), dom går i lagom stora hagar uppdelade så att ston går försig och valacker försig, nästan alla hästar är halvblod, dom är ute ca 8 timmar nu på höst, vinter och vår. SKulle en Islandshäst trivas i det här stallet? Eller är det helt fel?
Njae.. Det finns ingen regel som säger att islandshästar måste gå med hästar av samma ras. Visst är det ibland så att hästar av samma ras "passar bättre ihop", som shetlandsponny-shetlandsponny, travare-travare, isis-isis och så vidare, men det finns ju ingen regel på att det ska vara så..
En islandshäst skulle mycket väl kunna trivas i ditt stall. Men det är ju så svårt att svara på, eftersom det är så individuellt. Det gäller ju alla raser! :) En del passar bäst på lösdrift, andra på box. En del i kalla stall, andra i övriga stall. Det beror helt och håller på vilken individ det rör sig om!
Sedan är jag van vid att ha hästar på lösdrift och har aldrig sett någon må dåligt av det. Men jag har träffat många islandshästar på box som går ute ~8 timmar per dag och de mår också bra. :)
jag har en isis och hon är den enda på hela stallet med 25 hästar. nu ska de komme två till men de kommer gå i en egen hagen med egen lösdrift. så att de "måste" gå med isisar stämmer inte, men många föredrar att ha dem med andra av samma ras… vet inte varför.
om dom trivs med andra hästar beror nog mer på hur din häst är och hur de andra. de ska ju trivas med varandra oavsett vilken ras det är på dem.
Enligt mina erfarenheter så har nog en isis lättare att "anpassa" sig och komma in i flocken med andra hästar, än en annan ras i en flock med isisar… Min första häst (travare) gick fört ihop med en flock isisar och de mobbade ut honom totalt då isisar ofta har väldigt starka flockband, medans han inte hade det på samma sätt… så han fick flytta ihop med en arab istället :)
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Islandshästar är generellt uppväxta i flockar och är väldigt bra på "hästspråk". Dem vet precis hur flockar fungerar osv. Jag hade en isis på foder i ett vanligt stall, och där fick han stå med ett sto som aldrig tidigare gått ihop med andra hästar och hade svårt att bete sig "rätt" mot min isis. Men han var väldigt tålmodig med stoet och senare släppte vi även in ett ungsto tillsammans med dem som isisen fick uppfostra på riktigt hästvis =)
Så jag tror det kan vara det många pratar om när man pratar om att islandshästar ska gå med andra islandshästar. Visst är det många andra hästar som växer upp och lever i flock, men det är också betydligt vanligare med vanliga hästar som går ensamma eller i väldigt små flockar, vilket gör att dem förlorar mycket av sitt eget "språk". Det är sällan isisar går få tillsammans och ännu mer sällan dem går helt ensamma. Islandshästar är bra på att vara häst helt enkelt =)
Sedan kanske det kan ha något att göra med energiintaget? Islänningar är ju gjorda för att ofta klara sig på väldigt energifattig mat (a la Island), medans många andra raser behöver betydligt mer mat för att hålla värmen de kalla vintermånaderna.
Självklart är allt det här generellt och jag vet att jag drar många över samma kam, men ni förstår kanske vad jag vill ha sagt ändå =)
I slutändan handlar det nog ändå om gamla förutfattade meningar och myter. Visst kan islandshästar må lika bra i en uppvärmd box som ett varmblod kan göra på lösdrift.