Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 4205 ggr
JILE
0

Är islandshäst bra för allergiker?

Undrar om ngn här har erfarenhet av att allergiker tål bättre islandshäst?

Pratade med en mamma till en allergisk tjej och den tjejen tålde islandshäst bra.

//Jile

Alex
0

Har aldrig hört att islandshästar skulle fungera bättre för allergiker. De har väl samma päls som andra raser, vad jag vet.

Dock ska ju American curlys kunna vara lite mer allergivänliga.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

740tjejen
0

Ja american curlys och baskjir (vet inte om ja stava rätt) det är de hästraser jag har hört allergiker ska tåla. Men min bror är allergisk och när jag hade islandshäst hade han inga problem däremot hö och själva ammoniaken hade han problem med. (tex mocka boxar).

Maja
0

Det har jag inte heller hört någonting om, skulle vara intressant om det var så! :)

Men ja, American Curly Horse är ju ett bra allergivänligt alternativ. Läs mer om den rasen i en artikel som jag har skrivit! Länk

Alex
0

Ja basjkirer finns ju också ja. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JILE
0

Tack för era tips, min dotter provade rida på en curlyhäst och det gick bra. Fast hon skulle haft en hjälm som ingen annan haft före hos annan häst,för hon blev rödflammig efter den i huden.

Kanske kommer fler som vet :-))).

Mvh Jile

malin--a
0

min kompis är allergisk mot hästar, men inte för islandshästar :) fast de är ju för olika personer oxå!

♥

may-britt
0

jag har allergi jag har skyde på  meg når jag ordnar hästen men inte på is jag reagerer inte på  den som på  andre häster.

och nu som pelsen begyner och  bli  tykk reagere jag over hode inte.

har inte tenk over det för nu men mine is ordnar jag och gossar med dem och  det går helt fint.

may-britt
0

glömte og si  at jag har värt i  kontak med curlyhäst och  de reagerte jag på

JILE
0

Tack may-britt, ja du ser, det är så olika vilka man tål som allergiker. Tack för att du berättade. Du klarar bättre hästen när den får tjockare päls.

Kram Jile

may-britt
0

ja vinteren er vell bettre med is men jag har och pollen allergi.

men det er inte pelsen vi  reagerer på  det er flasset som hesten slipper huden vet inte hva om det heter flass på  svensk.

och  jag tycker inte is har mykke flass når jag ser på  andre hester så  har de mere.

jag kjöper masker stöv masker som jag har på  når jag gjör ordning på  hästen och  er väret fint står jag ute.

vet at en tannte Tyst som er norsk och bor i  sverige har allergi och hun dampsuger sin häst men så  lang går inte jag daTungan ute

hun klipper tvettar och  dampsuger och på  med tekken det lukter inte häst av den Tyst

mine tvetter seg selv nu når det regnerGlad 

men jag tror at  det går bra viss utstyret och  hjelmen och  så  holdes rent, och  all all kleder som har värt i  stallen tvettes vär dag.

FeliciaS
0

Jag har en kompis som är allergisk mot vanliga hästar, men islandshästar fungerar fint för henne. Även Baskjir och Am. Curly, som några ovan har nämnt, har jag hört ska vara bättre för allergiker.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

JILE
0

#11 Kul och tack för ditt svar Felicia. Min dotter heter Felicia också.Flört

Kram Jile

may-britt
0

nu er jo pollen tiden over och  jag kenner inte nogo  av is hästen alls

min lege sa at  det var inte pelsen vi  reagerer på  men flass i  huden.