Är islandshäst bra för allergiker?
Undrar om ngn här har erfarenhet av att allergiker tål bättre islandshäst?
Pratade med en mamma till en allergisk tjej och den tjejen tålde islandshäst bra.
//Jile
Har aldrig hört att islandshästar skulle fungera bättre för allergiker. De har väl samma päls som andra raser, vad jag vet.
Dock ska ju American curlys kunna vara lite mer allergivänliga.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja american curlys och baskjir (vet inte om ja stava rätt) det är de hästraser jag har hört allergiker ska tåla. Men min bror är allergisk och när jag hade islandshäst hade han inga problem däremot hö och själva ammoniaken hade han problem med. (tex mocka boxar).
Ja basjkirer finns ju också ja. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tack för era tips, min dotter provade rida på en curlyhäst och det gick bra. Fast hon skulle haft en hjälm som ingen annan haft före hos annan häst,för hon blev rödflammig efter den i huden.
Kanske kommer fler som vet :-))).
Mvh Jile
min kompis är allergisk mot hästar, men inte för islandshästar :) fast de är ju för olika personer oxå!
♥
jag har allergi jag har skyde på meg når jag ordnar hästen men inte på is jag reagerer inte på den som på andre häster.
och nu som pelsen begyner och bli tykk reagere jag over hode inte.
har inte tenk over det för nu men mine is ordnar jag och gossar med dem och det går helt fint.
glömte og si at jag har värt i kontak med curlyhäst och de reagerte jag på
Tack may-britt, ja du ser, det är så olika vilka man tål som allergiker. Tack för att du berättade. Du klarar bättre hästen när den får tjockare päls.
Kram Jile
ja vinteren er vell bettre med is men jag har och pollen allergi.
men det er inte pelsen vi reagerer på det er flasset som hesten slipper huden vet inte hva om det heter flass på svensk.
och jag tycker inte is har mykke flass når jag ser på andre hester så har de mere.
jag kjöper masker stöv masker som jag har på når jag gjör ordning på hästen och er väret fint står jag ute.
vet at en tannte
som er norsk och bor i sverige har allergi och hun dampsuger sin häst men så lang går inte jag da
hun klipper tvettar och dampsuger och på med tekken det lukter inte häst av den 
mine tvetter seg selv nu når det regner
men jag tror at det går bra viss utstyret och hjelmen och så holdes rent, och all all kleder som har värt i stallen tvettes vär dag.
Jag har en kompis som är allergisk mot vanliga hästar, men islandshästar fungerar fint för henne. Även Baskjir och Am. Curly, som några ovan har nämnt, har jag hört ska vara bättre för allergiker.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 Kul och tack för ditt svar Felicia. Min dotter heter Felicia också.
Kram Jile
nu er jo pollen tiden over och jag kenner inte nogo av is hästen alls
min lege sa at det var inte pelsen vi reagerer på men flass i huden.