Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1974 ggr
[Kameran]
1

köpa Islandshäst

Jag funderar lite på att köpa Islandshäst. Jag har ridit sen jag var liten, haft egen häst i några år. Jag blev intreserad av rasen förra sommaren då jag stod med mitt halvblod i ett Islandshäst stall under den sommaren. Sen dess har jag läst böcker om rasen och läst på internet.  Funderar som sakt på att köpa egen nu. Jag vill ha en trygg Islandshäst mellan 10 -17 år, den ska ha lätt för tölt och vara rätt så utbildad. Jag är inte intreserad av tävling. Så nu till frågan, kan man få en sådan häst för max 50 000? Vad bör jag tänka på när jag tittar på hästen?

740tjejen
0

Är också i hästköpar tagen, Och letar efter exakt samma. Finns några men blir sålda fort. Just nu verkar det mest vara unghästar ute på annonser tyvärr. Men man kan få en fin för den summan. Spatt är väl nått man ska kolla och då via en veterinär besitkning på klinik. Eksem hull ben och hovar. Som att kolla på en vanlig häst. .:)

Maja
0

Åh, vad kul att du har fått upp ögonen för islandshästen! Det är en underbar ras! :)

Ja, visst kan du hitta många bra hästar i den priskategorin, speciellt om du "bara" är ute efter en "hobbyhäst" eller vad man ska säga. Mycket handlar ju om vem som säljer - varför dem säljer - vad det är för häst - vilken stam - vilket kön med mera, ja, som vid vilket hästköp som helst egentligen!

Sedan kan du ju välja mellan import eller svenskfödd. Att importera en häst kostar ju givetvis mer, samt att det även kan bli lite extra jobb (förebygga eksem och annat). Svenskfödda är oftast eksemfria (men det finns svenskfödda med eksem), vilket underlättar hästägandet en hel del. Med eksem blir det mycket extrajobb, även om många eksemhästar säljs lite billigare..

Vad du ska titta på är ju lite som vid vilket hästköp som helst. Du vill hitta en frisk häst med fina gångarter. Som jag nämnde så finns det ju eksemhästar och eksemfria hästar - vill du ha en "lättskött" häst bör du välja en eksemfri. :)