Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettavel
Läst 3087 ggr
Maja
0

Krav: Bedöma sto?

En hingst måste ju vara bedömd och godkänd för att en avkomma ska bli godkänd som en "riktig" islandshäst. Är hingsten inte det så kan avkomman komma att reggas som "svensk ridponny".

Om man istället talar om stoet så finns det inget sådant krav att det ska vara bedömt och godkänt. Du kan i stort sett ta vilket sto som möjligt.

Vad tycker ni om detta? Bör man införa en likadan regel?

Med tanke på att avkomman ärver gener både från sin mor och far och vi vill få fram så bra hästar som möjligt så kan man ju tycka att det skulle vara en bra idé, men samtidigt är jag säker på att många stoägare skulle sätta sig emot förslaget.

MalinLarsson
0

Jag skulle inte ha något emot ett sådant krav… det kanske är för att mitt sto redan är bed. Oskyldig

Men tex på shetlandsponny tycker jag att det hade vart bra med ett krav på att stoet måste vara bed. med ex. minst 36/38p för att gå i avel (ungefär likvärdigt med 2klass)… eftersom det finns så många ponnyer men efterfrågan inte är så stor.

Men på island är tillgång/efterfrågan mer "i balans"

Alex
0

Nu är det ju faktiskt inte ett sånt krav på hingstar längre… Du kan ju registrera ett föl som islandshäst även om inte hingsten är godkänd/bedömd mot DNA-prov. Dock är det mycket dyrare.

Men nej, jag anser inte att samma ska införas på ston. Ofta kan man se rätt tidigt om ett sto är lämpligt för avel eller inte, om man nu själv är rätt duktig, eller har någon duktig som kan hjälpa en med den bedömningen (vilket jag förutsätter att man bör om man ska avla).

Ett sto kan man betäcka som 3-åring, innan man hunnit rida in eller något. Så kanske man väljer att bedöma senare i livet. En hingst hinner ju få bra många avkommor även om han betäcker första gången som 7-åring. Ett sto kan då ha "förlorat" fem avkommor om hon inte bedöms och godkänns förrän 7-års ålder.

Sen kan ju även skador och så räknas in. Ett riktigt bra sto som kanske skadar sig tidigt i livet och blir oridbar, eller åtminstone inte kan pressas fullt ut, men som borde ha kunnat gå in i första klass som frisk och som får jättebra avkommor… Ska ett sånt sto då inte få gå i avel?

Sen handlar det ju om pengar också. Det kostar att bedöma hästar, och alla kanske inte har den möjligheten tidigt i stoets liv.

Jag har ju själv ett sto som nu är dräktigt. Jag skulle vilja ha henne bedömd, men det har inte blivit av. Jag köpte henne som 6-åring, då stod hon kvar på Island några månader, och jag fick hem henne i november, helt otränad. Hade planer på att få henne till visning som 8-åring (i år), men i början på förra sommaren skadade hon sig, och den skadan gav inte med sig förrän vid nyår. Vilket betydde att det som tidigast skulle gå att få henne till bedömning nästa år.

Dock passade det bättre för mig att låta henne betäckas i år än att träna upp henne inför visning. Och jag tror inte jag är den enda som har vart i liknande sits.

Sen är det nog långt ifrån alla "Svenssons" med bra hästar som har råd att anlita en riktigt bra tränare och visare, som ofta krävs för att få ut det bästa av hästen på en bedömning. Och då kanske många bra avelsston aldrig skulle kunna få avkommor, just pga ekonomi.

Risken med det kan ju i sin tur bli att genbasen blir betydligt mer begränsad och vi inte får den stora variation vi har i rasen idag. Så nej, jag anser inte att det är någon bra idé. Jag tror mer på sunt förnuft och ett kritiskt öga till sitt sto. Och majoriteten av de som avlar tror jag nog har det, även om det självklart finns undantag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

#2 - Ja, jo, visst kan man DNA-typa avkomman, men det jag skrev i #0 är ju vad avkomman blir "automatiskt" eller vad man ska säga.

Fast jag känner till allt för många som betäcker sina ston som inte borde ha gjort det egentligen. Man blir nog ofta för hemmablind och ser bara det som är bra hos henne, inte hennes svagheter.

Visst finns det många inom aveln som (tack och lov) är seriösa, men det är tyvärr inte alla. Jag skulle lätt kunna räkna upp X antal ston och jag har själv sagt ifrån fler än en gång när stoägare har frågat mig om hingstval till sina ston..

Om man ser det från den sidan så vore det ju inte helt fel med i alla fall något krav..

Alex
0

#3 Fast DNA-test måste man ju göra på Islandshästföl idag ändå. Oavsett om hingsten är godkänd eller inte.

Visst finns det många som avlar på ston som inte bör avlas på. Men å andra sidan finns det godkända hingstar som jag anser inte bör avlas på…

Men jag tror faktiskt att ett sånt beslut kommer stjälpa kvalitetsaveln mer än gynna den. Varför? För många bra, obedömda ston får oftast flera avkommor i sitt liv. De som bara tar ett föl efter sitt sto, som kanske inte alls borde avlas på, ja de tar oftast bara ett föl i alla fall. Så det är ingenting jag anser skadar islandshästaveln i det stora hela, för att det är en sån liten del.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Jo, det är klart att det finns hingstar som inte borde få finnas i aveln, alldeles för många, tyvärr..

Men ja, du har ju en poäng där. :)

MalinLarsson
0

Det viktigaste i slutändan är att sto+hingst kompletterar varann, och att man har ett mål med sin avel! inte bara välja närmaste hingst till sitt sto för att få ett föl, det är då det blir fel.

Jag tycker att vi har en bra avel på islandshäst i sverige.

Alex
0

#6 Precis. Det är ju inte alltid det funkar att bedöma ett första klasssto med en första klasshingst… Det måste ju inte bli en kanonavkomma ändå, om stoet och hingsten inte var rätt för varandra.

Det krävs ju en del huvudarbete inför en betäckning, man kan inte avla enbart med hjärtat. Då blir det väl sällan rätt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MusCarro
0

Sedan kan det ju vara så att även om stoet är bedömt så kanske det inte når upp till förstaklass…Mitt sto tex har gångarterna men inte riktigt exteriören, även om hon är väldigt fin så saknas det ändå något för att hon skulle bli förstaklass, så det blev andraklass men är nöjd ändå :) Och som ni talat om innan, det viktigaste är ju då för min del att hitta en hingst som kompletterar detta! :)

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*