Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1579 ggr
740tjejen
0

Nybörjare fast endå inte

Det är så jag beskriver mig själv.

Har ridit till och från sen jag var 6 år. Är dock väldigt feg och det där med att hoppa hinder går inte. Däremot en stock eller dike i skogen går rätt okej.

Sen blir jag väldigt osäker om hästen hoppar till eller är för på och inte lyssnar.

Nu har jag inte ridit på ordentligt på 3-4 år bara skrittat i skogen nån gång då och då. Och då på en rätt opålitlig ardenner.

Känner mig dock säcker eftersom jag har en westernsadel och kan hålla mig i hornet.

Har nu funderingar på att börja rida lektion på islandshäst. Men närmaste stälel som bedriver ridskola är Uddevalla eller mellan Tösse och Fengersfors.

Har ni nått bra tips på hur jag kan träna bort detta.

När jag väl sitter på hästryggen och skrittat en stund brukar det försvinna om inte hästen är av den nervösa sorten. Brukar ju släppa efter första galoppen eller tölten. Men är för det mesta kvar tills nästa gång.

Hatar mig själv för detta för vet ju att jag kan.

Känns svårt och hitta rätt häst också om man skulle köpa sig en skogsmulle. Är ju inte tävlingsintresserad men hade gärna ridit för tränare 1-2 gånger i veckan.

Maja
0

Har du varit med om någonting otäckt i ridningen någon gång som har gjort att du är lite rädd och osäker nu? Jag tänkte om du har gått omkull, ramlat av, blivit sparkad eller vad som helst. För saker som dessa kan påverka en oerhört mycket, även om man inte tänker på det.

Det bästa vore väl egentligen att hitta dig en lugn, trevlig häst som du kan pyssla med. Det behöver ju inte vara ridning från dag ett, utan arbete från marken bygger upp ett starkt förtroende och då lär du känna hästen bättre än om du bara hoppar upp på ryggen och ger dig iväg. Kanske det skulle få dig att lita på hästen bättre och därför inte känna dig lika osäker?

Har du ingen vän som har en häst? För i sådana fall kan du ju öva lite med det Promenera, longera, tömköra.. Det finns massor av saker att göra! Om du lär känna hästen på ett sådant sätt så tror jag att du kommer att våga allt mer!

Lycka till! :)

740tjejen
0

Jo har ramlat av stora bruna hästar och det har satt sina spår tyvärr.

Känner ingen med islandshäst för det är för det mesta enda gången jag känner mig trygg. Så sitter i en tråkig sits. :(

Skulle vilja utbilda mig till B eller C-instruktör men då krävs ju erfarenhet från hästryggen och det har jag inte mycket av.

Maja
0

Ja, det var vad jag misstänkte.. Jag har också flugit av en hel del gånger (både lättare och otäckare) och de där otäckare avramlingarna sitter ju kvar i bakhuvudet, även om man vill glömma dem.

Men det är ju hästar vi har och göra med.. Flört

Hm, men du har inte sett någon islandshäst i närheten då? Testa att sätta ut annonser på ICA och i tidningen. Det kanske dyker upp någon som du inte visste om! Annars kan du kanske ringa till de där ridskolorna och förklara din sits så kanske de kan ordna en liten lugnare turridning eller så, där de koncentrerar sig på dig och din häst? :)

Lite förslag bara :)

740tjejen
0

Bor ju väldigt dumt till. Den närmaste som har islandshäst bor 3 mil bort. Och de är inte direkt trygga, Ridit där förut. Annars är de bara stora bruna. Närmaste islandsridskola är 6 mil bort. Hatar ibland och bo här.

Maja
0

Hm, ja, då blev det ju genast mer problematiskt!

Men testa att annonsera ändå, jag satt i samma sits som du fram tills att jag fick veta att det gick två stycken islandsston en halvmil ifrån mig! :) Det kanske gömmer sig några djupt inne i skogen? ;)

740tjejen
0

de gör nog de. helst hade ja velat ha en trygg skogsmulle på foder tills ja känner att jag fixar detta och köpa loss. Men verkar segt. Men ska prova annonsera.

Maja
0

Jag håller tummarna för dig! :)

740tjejen
0

Tack :)