Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: avel
Läst 1202 ggr
Maja
0

Betäcka ett visst antal

Hingsten A får betäcka 10 ston ett år. En natt lyckas han dock smita ut ur sin hage och in i stonas hage, där han lyckas betäcka två av dem.

Det är alltså två rena tjuvbetäckning och ingenting som ägaren hade räknat med. Hon har ju redan 10 ston som har bokat in sig hos honom!

Mina frågor är då:
1. Får han ändå betäcka de 10 ston som var inbokade, eller räknas de två tjuvbetäckningarna som 2/10 betäckningar?
2. Är det skillnad om ägaren väljer att göra abort på stona eller behålla dem?

Alex
0

Bra fråga. Jag kan dock tänka mig att om nu ägaren vet om det, eller anar (och kan kolla upp det), så lär ju de stona räknas in som två av de tio. Däremot om ägaren gör abort på de två stona tycker jag ju inte att det bör räknas.

Hur det blir om tjuvbetäckningen upptäcks för sent dock, och det helt plötsligt blir 12 föl efter hingsten har jag ingen aning om…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MalinLarsson
0

Alla hingstar har en språngrulla, antar att en hingst med bet. tillstånd för tio ston har tio språngsedlar, en till varje sto och de är bara de ston med språngsedel vars avkommor  får reg.

dvs reg hon sina bet. så kan hon ta emot 8ston till, gör hon det inte så får hennes egna föl inga riktiga papper, gör hon abort så är det ju ingen som vet att det var den hingsten som var pappan…. så tror jag att det är men är inte 100 på det.

Maja
0

Åh, tack för ett svar! Intressant! =)

Alex
0

#2 Det låter ju väldigt vettigt i alla fall. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MalinLarsson
0

#4 ja visst gör det FlörtFlört