Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: unghästen
Läst 2290 ggr
Maja
0

Unghästflock eller blandat?

Är det viktigt för er med unghäst att den har lekkamrater i samma ålder, eller tycker ni att det går lika bra med blandade åldrar på hästarna?

Vad tror ni att det är för för- och nackdelar med unghästflock respektive "blandad" flock?

Maja
0

Om jag skulle ha en unghäst skulle jag i första hand vilja ha honom eller henne i en unghästflock faktiskt, men möjligtvis med en eller två äldre hästar som kan uppfostra.

Nu skulle jag ju i och för sig föredra att importera om jag skulle köpa häst och skulle det då vara en unghäst så skulle jag låta denne stå kvar på Island i en jämngammal flock tills den är omkring 4-5 år (kanske längre), men låt oss säga att jag har en svenskfödd unghäst. Ja, då skulle jag söka mig till unghästflockarna, helt klart.

Jag vill detta eftersom jag tror att unghästarna (ungefär) är på samma nivå och att de liksom på ett sätt får en chans att växa upp så "naturligt" som möjligt med kompisar i samma ålder. Skulle man bara ha en unghäst i en flock med massa gamlingar skulle inte hästen ha samma "möjligheter" (letar efter ett bättre ord som jag inte kommer på för tillfället) att utvecklas och leva som den unghäst den egentligen är.

Alex
0

Aldrig att jag skulle ha en unghäst enbart bland äldre hästar. Alltid unghästflock, men självklart även med några äldre hästar som kan uppfostra ynglingarna. Skulle aldrig ha en unghäst i en flock med enbart unghästar heller.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

monsi
0

Blandad flock är bäst tycker jag.

Då har den kompisar att leka med o vuxna som lär upp den o att fostra den.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Yuuuhanna
0

Det beror på. 1 och 2åringar ska självklart gå i unghästflock men jag anser att alla unghästflockar behöver minst en äldre häst. En häst kan inte hästspråket naturligt när den föds och ett gäng ettåriga hingstar kan bli lite för kaxiga utan någon som sätter dem på plats. Lite äldre hästar behöver nödvändigtvis inte gå i unghästflock enligt min mening, men att ha en annan häst att busa med är ju ett krav. Har själv en treåring med en väldigt leksam herre på 18år oh jag tycker det funkar bra även om han antagligen hade mått ännu bättre av att gå tillsammans med någon mer unghäst.

MalinLarsson
0

Håller med #2, skulle aldrig ha min unghäst med hästar i enbart samma ålder! Blandad flock är bäst!

kangeby
0

Våran unghäst går i flock på Öland med en massa blandade hästar, föl, unhästar, äldre icke ridbara hästar, dräktiga ston, ridhästar i bästa åldern… det är det perfekta tycker jag.