Eksemtäcke och regn
Hur gör ni med era eksemhästar när det regnar ute? Har ni kvar täcket på, eller tar ni av det?
Om det verkligen ösregnar, och kommer göra det hela dagen så åker det av (under förutsättning att jag har möjlighet eller någon kan göra det åt mig, alternativt så sätts det inte på alls på morgonen). Är det dock bara skurar eller mindre regn så får täcket sitta på, eftersom flygfäna brukar vara väldigt snabba med att vara framme vid minsta uppehåll.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har täcke på jämt, annars kliar han av sig både man och svans. Så även fast det regnar en hel dag så har han på sig det. Men när jag sen tar in honom på kvällen så får han ett tort täcke.
jag har täcket på även om det ösregnar då jag allt som oftast inte är i stallet på morgonen utan kommer dit på eftermiddagar och kvällar. hon går dessutom ute dygnet runt. så det är på dygnet runt.

Är jag hemma och jag vet att det ska ösregna så åker täcket av, men jobbar jag så är det inte mycket att göra. När det ösregnade på semestern fick dom stå inne några timmar. Ja ibland är man kanske lite larvig

Eksemtäcke på, även om det regnar. Nu i slutet av sommaren då det regnar heeela dagar, samt varit lite kallt och blåsigt har min häst haft eksemtäcke + huva + regntäcke utanpå.
Det GÅR bara inte utan, vill inte att hon ska börja klia sig!
#5 Tycker som dig!
En annan fråga: Höttur har gått med täcke + huva på hela sommaren, i ur och skur, och bara täcke inne (ingen huva) o han har hållit sig jättefin utan kli. Men nu mot höstkanten har han börjat klia sig mkt, mkt mer! Varför? Det är ju inte så mycket insekter nu o inte lika varmt? Vad tror ni att detta beror på?
#6 Knott och mygg kan det ofta bli värre med framåt sensommaren och tidiga hösten. I alla fall knotten brukar kunna bli lite mer aggressiva då, något som märks mycket väl här omkring, då september brukar vara den värsta månaden för eksemhästarna…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Håller med Alex! Dom är riktigt giftiga såhär mot höstkanten! Här stannar eksemtäcke och huva på tills det är helt knottfritt, vilket säkert dröjer ett tag till..
Jo, september ut finns de allt kvar här i alla fall, oftast ett tag till, beroende på väder. Två år sen försvann flygfäna först under första veckan i november.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#7 o 8 okej, tack så mkt :)