Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 2306 ggr
Maja
0

Eksemtäcke i stallet?

Om ni har er eksemhäst inne på nätterna (eller under dagen) - har ni då kvar täcket på hästen? Eller tar ni av det?

Alex
0

Nej, aldrig! Stalldörrarna är försedda med myggskydd under sommaren när dörrarna är öppna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

emmaaab
0

Ja, det har jag. För han kliar sig även i boxen på väggarna och så ;)

Alex
0

#2 Fast täcket är väl främst ett skydd mot insekterna, kliar sig hästen bör man ju göra något åt klådan.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

emmaaab
0

#3 Men täcket är ju ett skydd för att dom inte ska klia av sig manen och svansen. Det gör han även om det regnar ute, då det inte är insekter. Vi smörjer med exemolja och duschar honom regelbundet på sommaren :)

Alex
0

#4 Nja, det skulle jag nog inte se det som. Utan snarare ett skydd för att insekterna inte ska bita. De kan allt klia av sig man och svans genom täcket om de vill det… Bättre att då sätta upp borstar i boxen som hästen kan klia sig mot. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Killen
0

Min fd medryttarhäst hade exem, då brukade han få ha täcket på när han stog inne om inte jag eller ägaren skulle släppa ut då han var lite speciel/svår och man behövde göra allt på "rätt"sätt(som passde honom…)

Så lättas var då att låta han stå med täcket på, eftersom de andra inte fick på honom täcket.

kissmekate.blogg.se

LinaN
0

#4 som Alex säger, sätt hellre upp borstar på väggarna i lämpliga klihöjder. Jag monterade ett kvasthuvud till en piasavakvast i boxen åt min (kallblodskorsning). Han älskar att klia sig på den, och det spar på övriga inredningen. Ska sätta upp fler kvastar i år på flera ställen så han kan klia i olika höjder.

Du kan även köpa gummidörrmattor med piggar, jättesmidigt och täcker in större ytor som hästen gärna vill klia, tex mankam eller lår/rumpa.

Kliar sönder man o svans gör de oavsett om de har täcke eller inte. Travaren i vårt stall han kliar sönder sig med täcke också halva manen är bara några få strån medan högst upp i nacken är den normaltjock..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

attika
0

Jag tar av täcket om/när hon står inne. Behöver nog lufta pälsen iblandFlört

Janice
0

Eksemtäcke och huva på ute hela dagen, "bara" täcke inne på natten. Extrem skillnad på hur min eksemhäst ser ut i år mot för ifjol då jag slarvade. I år fick hon börja med eksemtäcke redan tidigt i våras, när snön låg kvar. Sedan fick hon börja ha huva också. Från juni har hon även haft täcke på sig inne på nätterna.

Har inte behövt smörja någonting alls, hon ser jättefin ut!

Är så otroligt viktigt att vara konsekvent och noga med eksemhästar. Min fick gå utan huva en dag då det var mulet och regnade till och från, och den kvällen, natten och dagen efter kliade hon ansiktet och luggen.

emmaaab
0

#9 Tycker precis som dig! När dom har klarat sig så fint hela sommaren utan större kli finns det väl ingen anledning att ta av det =) Det blir stor skillnad på min häst när jag har täcke o inte, han kliar sig grymt mkt mer utan täcke

Alex
0

Ni som har täcke inne och märker skillnad på hästarna, har ni inget insektsskydd in till stallet? Myggnät eller liknande, som hindrar flygfäna från att komma in?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Janice
0

#11, i stallet jag står har vi (än så länge) inga myggnät för dörrar och fönster.

Alex
0

#12 Nä okej, då föstår jag att man väljer att ha täcket på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport