Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 2159 ggr
Maja
0

Eksem eller inte eksem?

"Oj, kliar sig din häst mot träden? Då har den eksem!"

Ja, en sådan kommentar har jag hört ett par gånger. Men alla hästar kliar sig väl någon gång, så då tycker inte jag att det klassas som eksem direkt..

Eksem för mig finns givetvis i många olika grader, men bara för att en häst kliar sig så behöver inte det vara eksem. I många fall finns det självklara gränser mellan eksemfall och icke eksemfall, men ibland kan det vara lite luddigt.

Var tycker ni att gränsen mellan frisk och eksem går?

Har en häst som kliar sig mot hagens träd eksem?
Eller kan det vara så att den har fått lite myggbett som kliar som normalt?
Finns det ens en klar gräns?
Kan en häst botas helt och hållet?
Om en häst kliar sig jättemycket ena sommaren, men inte alls nästa sommar - har den då eksem?
Kan man säga att en häst har eksem om den kliar sig ovanligt mycket, men på grund av att det är ovanligt mycket småkryp i luften?

Jag tycker att det är intressant att se hur alla tänker om detta! =)

monsterblom
0

kliar sig hästen hela tiden mot trädet (onormalt mkt) så kan jag nog tycka att den har eksem. sen märker man på hästen också. de brukar få svullen mankam och svansrot, visa tappar ju päls på utsatta ställen. vill dig sig illa så blir det ju sår där de kliar.

SigneK
0

Alltså om hästen har sår och skorpar och kliar av sig man och ev. svansrotens hår, DÅ har den exem. Om den bara kliar sig lite ibland och inte har sår, då har den inte exem. Alla hästar tycker om att klia sig då och då.