Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1454 ggr
Tuva-Lena
0

Ett råd, snälla!

Jag har en underbar islänning, Krummi, som är fantastisk att rida. Framåt och arbetsvillig i alla lägen. Problemet är bara att han är näst intill omöjlig att fånga in i hagen, så ridturerna blir inte så många. Ofta sticker hanså fort man närmar sig honom!

Tidigare gick han som turridningshäst, så jag kan förstå att han kan vara trött på människor som alltid kräver att han skall "ställa upp". Men nu har han bott hos mig i sex år och vi har farit väldigt varligt fram med honom - utan resultat. Han är lika tjurig jämt. Väldigt ofta vägrar han dessutom att gå in i stallet på kvällarna, och det blir problematiskt eftersom jag har ett varmblod som inte vill eller kan vara ute kalla vinternätter. Vad skall jag hitta på för att få honom att ändra beteende? Jag har aldrig träffat en häst som är så avogt inställd till människor.. Gråter

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Fnatte
0

Horsemanship ändrar det på en dag!

Har själv en helt ohanterad ett åring som har gått igenom ett helvete med vanvård omhändertagande av polisen etc under bara sitt första år. Han har förlorat allt förtroende för människor. Han är nu livrädd och har lärt sig att kommer han inte undan så sparkar han. Efter en timme med en vän som är horsemanshiptränare kan jag idag röra vid honom, klia honom utan att han springer iväg eller sparkar. Visserligen har det bara gått 2 dagar och det kommer ta några veckor troligen innan vi kan sätta grimma på honom men det stora problemet var borta på som sagt en timme!

Vet flera bra horsemanship tränare som arbetar mycket med just fånga i hagen, då det är många som har problem med just det!

Var i landet bor du? Kanske kan rekomendera någon bra tränare i närheten!

Zabbio
0

Konstigt att han inte ändrat beteende på 6 år.. du är inte irriterad eller så när du väl får tag i honom utan är noga med att det första som händer efter infångandet är något kul? Börja tex att ge godis/mat i en hink precis utanför hagen när du fångat honom. Är egentligen inte för att använda godis, men i ett sånt här fall kan det vara en ide bara för att förstärka hur kul det är att komma ut ;) Däremot ska du inte locka md hinken utan låt den vara en ''överraskning'' som står där varje gång.

Ett tips som funkar väldigt bra men tar tid i början:

Gå mot hästen. Fortstt att gå, även om den springer iväg så bara promenera efter den.

Till slut stannar hästen; då stannar du också omedelbart. Backa gärna ett steg eller två när hästen stannar.

Nu kommer hästen antingen att gå igen; då går du också efter. Eller så börjar den beta/tittar bortåt; då börjar du gå mot den igen, lugnt och sansat. Eller så tittar den på dig; då stannar du (om du blörjat gå mot den för att den tex betade) och backar ett par steg till.

Så länge hästen uppmärksamt tittar på dig så belönar du den med att stå stilla, backa eller ignorera den (=ta bort det psykiska trycket), så fort den tittar bort, betar eller går så så går du mot den lugnt och sansat tills den stannar eller tittar på dig.

Var uppmärksam och belöna minsta tecken på att hästen ser dig och fokuserar på dig med att sakta av eller stanna själv. Om hästen rent av vänder sig om, så backa.

Om du tröttnar eller får ont om tid, så var noga med att avsluta med att hästen stannar eller tittar mt dig; så fort den gjör det kan du bara vända och gå hem för då belönar du rätt beteende och är ika effektiv som om du kommit fram. Går du när hästen fortfarande är på väg från dig så belönar du att den går; den slipper ju dig. Inte sällan följer den svårfångade hästen med dig upp till grinden när du gett upp ;)

Det är också bra att när du kommer fram, bara klappa eller klia bogen lite och gå utan att ta med hästen. Eler att ''avsluta'' och gå iväg och klia de andra hästarna lite då och då - så länge du avslutar när hästen stannat.

Detta har fungerat på alla hästar jag provat det på :) Inklusive en vanvårdad/misshandlad shettis/russ hingst, ett otal ''svårfångade'' hästar, och nu senast; Sólon som jag nyss köpt. Han var första dagarna svår att komma nära, och fram tills för några dagar sen gick det inte att ta på grimman. Jag följde efter honom såhär i vår stora hage (liiite konditionsträning i terrängen) med flera avbrott när han stannade osv. Klappade de andra hästarna ibland och backade ibland. Efter första dagen hållt på i 45 minuter) började han följa efter mig ''i smyg'' när jag gick iväg och jag fick klappa honom lite ibland, kanske. Grimman var däremot livsfarlig ;)

Nu kommer han med de andra hästarna och det är bara att sätta på grimman :)

Det tar som sagt ett tag, speciellt i början, men det ger ett bra, långvarigt resultat.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fnatte
0

Håller med dig, precis så arbetar jag med. Funkar kanon!

Tuva-Lena
0

Tack för era goda råd! Nu känns det nästan som det kommer att lyckas. Glad Jag har varit inne på samma tankegångar men har nog gett upp för tidigt, eller lessnat när han sticker ifrån mig. Han är ju lite klurig dessutom, för vissa dagar går det hur bra som helst - oftast då jag inte skall rida honom - men så fort han ser en grimma eller att jag är "ridklädd", ja då börjar bestyren.

Ibland kan jag känna att han står o tittar på mig i smyg också, liksom som han söker kontakt men inte riktigt vågar. Det kanske är ett gott teckan i alla fall.

Men tack snälla ni för tipsen, jag skall definitivt testa - och inte ge mig i första taget! Flört Jag bor förresten ca 10 mil inåt landet från Sundsvall.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Fnatte
0

Hmmm där vet jag ingen men ska undersöka saken.

Kan annars rekommendera filmer av Ellen Ofstad, Monty Roberts.

xcess
0

Jag är ingen expert på ämnet men jag har lite erfarenhet av en häst jag red ett tag.

Han hade dagar då han bara sprang, och andra då han gärna kom fram.

De dagar han inte kom fram (oftast då man hade grimma med sig)

Jag provade många olika saker men det visade sig att det efektivaste (när han väl börjat springa) var att fästa blicken på något någonannan stanns i hagen och verka väldigt intresserad av det, ex en sor sten eller stubbe. Jag gick i från hästen och började verka VÄLDIGT intresserad av stubben stod och pilla på den prata med den etc Efter ca 10 min var hästen nyfiken på vad jag gjorde och man hörde hovar som närmade sig (jag kollade inte på honom) sedan kännde jag en mule i ex ryggen, då vände jag mig mot hästen lugnt och stilla och klappade om den, sedan var det bara att sätta på grimman.

Det bror säkert på varför hästen ahr ett visst beteende och jag är som sagt inte en expert, men det är ett knep som funkade för mig. Det är inte värre än att man kan prova:)