Viktigaste hos hingsten
När du ska välja hingst till ditt sto - vilka är de fem viktigaste faktorerna som du går efter?
Är det att han är femgångare? Är det hans färg? Är det att han har en välkänd stam? Är det att han har en bra pass?
- Bra lynne, som även ärvs ner (dvs inga hingstar/ston som ärver ner mindre bra lynne i stammen heller)
- En stam som jag gillar och som passar ihop med mitt sto och hennes stam
- Lätthet för gångarterna, samt jämn
- Samarbetsvillig, med mycket vilja
- Fint steg och stora rörelser, gärna naturligt och inte bara under ryttare
Det är väl mina "topp fem" egentligen, tror jag.
Sen är ju självklart färg, mycket man osv ett plus, men det skulle väl i så fall få avgöra om jag valde mellan några olika hingstar som var jämnbördiga för övrigt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tja.. rent allmänt;
Bra huvud (psyke och lynne, stabil, framåt och samarbetsvillig)
En bra kropp dvs sund och fin, och som passar med stoet
Lätt att rida, dvs blandar inte gångarter eller vägrar trava/tölta. Helst utan så mycket träning men det är ju svårt att veta hur mycket de behövt jobba för att få det rätt..
Det är väl det enda som är verkligt viktigt. Sen skadar det ju inte ed bra, naturliga rörelser och vackra färger.
Meeeen.. så har jag ju inget sto och inga planer på att ta föl heller :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag tycker det är väldigt bra som sagt om hingsten kompletterar stoet, om vi säger att stoet har dålig trav så letar jag gärna efter en hingst som kanske har 9 -10 för trav.
Men helt enkelt en häst som passar just det stoet så jag tycker et kan vara svårt att avgöra sånt innan.
#3 Självklart ska man ha en hingst som kompletterar upp stoets svaga sidor, och även stärker de bättre. Men ett sto med dålig trav skulle inte jag använda i avel alls… Stoet ska ju vara bra avelsmaterial själv också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#4 Jag menar ju inte att hästen ska ha så dålig trav att det inte finns nån. Många hästar har ju en eller flera gångarter som den är lite starkare i "har lättare för" medans en annan gångart kanske man måste "kämpa! liite mer för.
Så om jag har en häst som har lättare för tölten men svårare för traven så kollar inte jag först och främst efter en hingst med lägre bedömning för traven änn tölten. Fast helst av allt väljer jag ju en jämn hingst.
#5 Ja okej, då är jag med. Tolkade dålig trav som dålig.
Och sen antar jag att du menar att hingsten ska ha högre poäng för traven än tölten? I så fall är jag helt med, och håller med dig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#6 Brukar formuler mig lite fel ibland så att det misstolkas och så
Yes precis så jag menar. :)
#7 Inga problem, sånt händer alla. Ville bara ha det klart för mig. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

För min del är lynnet och ridbarheten det viktigaste.
Det gäller att komplettera stoet väl! För min del är det även viktigt med en bra hingststation, trevligt bemötande, att de ser stona som individer och tar hand om dem därefter.
(Mitt senaste föl är efter Svadilfari från Knutshyttan, det som gjorde att jag valde svadil var ffa. hans otroliga lynne, att han rids av en YR-dvs god ridbarhet, hans vackra färg och att han är 4g. Hingststationen han var på förra året samt hans ägare är väldigt bra och trevliga.
Målet med denna fölungen var/är att han skall bli en trevlig barn/ungdomshäst, en framtidshäst till min dotter helt enkelt. )