Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1477 ggr
Maja
0

Inkörd

Är din häst inkörd?
Brukar du i så fall vara ute och köra med den?

Bifoga gärna en bild på hästen när den körs! =)

Katter3
0

Nej, men shettisen som går med dem är. :)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

monsterblom
0

nej, men vi är på väg. vill även köpa en till isis som ska köras in och gå par med min tjej :)

Pia-Lena
0

Nej, jag har inte vågat mig på det då Álfurs tölt är mycket markbunden  och man sagt mig att  den skulle försämras ytterllgare om han kördes. Vet ej om det är sant men har inte vågar t prova.

Alex
0

#3 Det har jag svårt att tro… Hur skulle det påverka det hela?

Sylgja är inte inkörd, men det hade varit roligt att testa. Om jag nu skulle kunna lita på knashästen framför en vagn… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Pia-Lena
0

# Man sade att det beror på att en körhäst jobbar framåt/nedåt, med tyngd på framdelen,  och i tölten vill man ju ha hästen "uppåt", lätt i framdelen. Låter inte alldeles omöjligt, tycker jag.

Alex
0

#5 Fast framåt-nedåt kan man lika gärna jobba en häst från ryggen, med vikt på bakdelen. Tycker man att hästen går för mycket på framdelen vid körning borde det ju vara lika skadligt om hästen går i hage, och det är det ju knappast. Så länge hästen inte har ryttare på ryggen tycker inte jag det spelar nån roll alls, men är man ändå orolig för det kan man ju bara låta bli att köra hästen i tölt. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Pia-Lena
0

#6 Álfur gick med mycket vikt på framdelen, även i hagen, förr. Järnskorna gick av på mitten efter 4- 5 veckor, även om han inte reds utan bara  gick och skrotade på betet. Han var även väldigt snubblig både i hagen och när man red, gick ofta omkull. Dessa problem upphörde när jag slutade sko honom.

Det hade varit roligt att se någon köra sin häst i tölt, har du sett det?

Jag körde ju mkt med med min fjord/arabkorsning, periodvis, och de muskler han då utvecklade runt bogpartiet var av helt annan karaktär än de han hade när han bara reds. Vet dock inte om "körmuskulaturen" han fick hade varit negativ ur töltsynpunkt eftersom han, de facto, inte töltade. Ska väl tillägga att det inte bara var finkörning utan mer bruks vi ägnade oss åt.

Alex
0

#7 Har inte sett någon köra live med vagn/sulky, dock bilder, bl.a. på Hrimnir från Ödmården.

Tömkört hästar i tölt har jag dock sett folk göra.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

monsterblom
0

en vän till mig har en isis som är inkörd och han töltar lika bra framför vagn som under ryttare. det är riktigt häftigt faktiskt. 
så jag kan inte se att det skulle vara något problem. när du kör så tränar hästen andra muskler än dem som den använder vid ridning.

monsi
0

Vid körning liksom ridning ska hästen sätta undersig bakbenen o driva hästen framåt o höja ryggen.

En häst som är tung fram kan ibland vara lättare att korigera o få att sätta undersig bakbenen vid körning är ridning.

Kör mitt sto fast det var ett tag sen nu, hon får bättre tölt av det.

Hon var ett as att tömköra men går jättebra framför vagn i fyra rena gånarter.

Tömkör min valck jätte mycket då han har lätt för att bli framtung annars.

Förr plöjde de med isisar p island, men pga landsakapet o framkomligheten är det inte så jätte vanligt att de används som kör hästar, det är lättare att rida när det inte finns vägar.

Personligen tycker jag att körningen är ett bra kompliment till ridningen o attt en häst som arbetar rätt framför vagen bara blir en bättre rid häst.

Fördel med vagn är att du värkligen får all drivning bakifrån o kan få hästen att verkligen sätta under sig bakbenen o höja ryggen.

När man kör är det lättare att korigera gångrterna utan att störa hästen som man ibland kan göra vid ridning.

Det man ska tänka på att man blir starkare i handen vid körning en ridning så ta det nätt med bättet.

Har sett flera isisar framför vagn i tölt o ökad tölt o det var värkligen en häftig syn.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad