Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: utrustning
Läst 2645 ggr
emmaaab
0

Vänja av från Hackamore till bett!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver verkligen eran hjälp nu! För lite drygt ett halvår sen var jag jättnöjd med min polle Höttur, han skrittade, töltade, travade och galopperade som han skulle, ren takt i alla gångarter. Men det fanns ett problem, han sköt upp huvet i himlen, och när jag försökte lirka ner honom i en lägre form (han behövde absolut inte gå i form, bara lägre med huvet) så blev han grymt grisepassig. Då åkte jag på träningsläger till Gummi Einarsson (slutet av juni denna sommar) och han föreslog att jag skulle testa Hackamore. Så det red jag på under den veckan som jag var där. Och han gick som en dröm! Helt i form, ganska djup form, helt ren takt och med aktion! Det kunde inte bli bättre! Gummi sa att jag skulle rida på det i någon månad och sedan försöka vänja han vid bettet igen. Och det försöker jag med nu, men det går verkligen inte! Han bara tar bettet och sticker med mig, han är värre än någonsin! Så nu rider jag bara på Hackamore men vill kunna rida på bett till slut. Fick tips av en annan instruktör att jag skulle rida på både hackmore och bett ett tag och sen vänja han vid bett, men det funkar inte.
(Bifogar en bild där han går med hackamore nu)

Snälla, någon som har bra tips eller övningar som kan hjälpa mig och Höttur?

MVH Emma - väldigt tacksam för svar!

Alex
0

Har du testat flera olika bett eller bara ett? Är du säker på att betten är i rätt storlek, så de inte nyper/klämmer honom i munnen? Är du själv hård i handen så det kan vara därför han protesterar mot bett?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

emmaaab
0

#1 Jag har testat 2-delat med lösa ringar, 2-delat äppelbett med lösa ringar och 3-delat med fasta ringar. Alla sitter bra. Nej, jag är inte hård i handen utan har fått beröm utav flera tränare att jag är så mjuk i handen så det kan inte bero på det…

Alex
0

Testa ett rakt, det kan göra skillnad. Det ger enbart tryck på tungan till skillnad från 2- och 3-delat som även ger tryck på lanerna. Sen kan du ju börja med att låta honom ha det enbart vid longering och så, när du inte tar något i munnen på honom, så han helt enkelt får "vänja sig själv" vid det, utan att någon annan är där och rör på det om man säger så. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Toltaren
0

Tömköra är väldigt bra för att få hästen att acceptera nya bett Glad

emmaaab
0

#3 och #4 okej, tack så jättemycket! Ska ut och longera och tömköra som en galning nu då! hihi

Yuuuhanna
0

Jag skulle köra med både hackamore och bett om det är möjligt.. Vet inte exakt hur det förstnämnda sitter å jag inte ridit på det men om det går så ha ett enkelt huvudlag och bett i munnen på hästen utan tyglar. Gör det till en vana att han inte kopplar ihop bettet med något obehag. Sen skulle jag sätta dit tyglar men inte använda dem utan bara låta hästen vänja sig med at det rör sig lite i munnen, för det gör det ju även om tyglarna hänger löst. Sedan sakta börja plocka med dem men nästan bara använda hackamore. Gå aldrig vidare innan du märker att hästen är helt bekväm med det du gör.
Använd röst, sits osv så du inte behöver ta så mycket i munnen.

Som tidigare nämts, testa rakt. Din häst kanske bara inte accepterar bett. Hästens mun är inte gjord för att ha bett. Ett smalt bett är ger mindre tryckyta = skarpare men den lämnar också mer utrymme i munnen

Men jag tror att orsaken ligger i att hästen har ont i munnen. Leta upp en bra hästtandläkare och kolla upp munnen så det inte finns något ivägen eller något som är skadat.

Yuuuhanna
0

Dubbelt

emmaaab
0

#6 Okej, tack för tipsen! Men jag är helt säker på att han inte har ont eller har oraspade tänder, för det har vi gjort nyligen.

När jag var hos Gummi Einarsson på läger så trodde han att Höttur hade varit med om något obehagligt i munnen i hans tidigare liv. Tex att någon varit väldigt hård i handen eller dragit mkt i hans mun, så att han förknippar bettet med obehag. Det är ungefär som ni alla säger :)