Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1039 ggr
Maja
0

Din drömhäst

Om du skulle få "plocka ihop" din drömhäst - hur skulle den då se ut?

Du får välja stam, färg, ålder, kön.. Ja, allt!

Alex
0

I så fall vill jag ha ett sto efter Orri frá Þúfu och undan Þoka frá Holum (alt. Þrá frá Holum om man får drömma orealistiskt). Unghäst, upp till 3 år så jag fick vara med från början. Helst skulle jag ju vilja ha en musblack, men ska man vara realistisk och se möjliga färger så skulle jag välja ett gulbrunt sto efter Þoka, och ett brunt sto efter Þrá. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MangoMelon
0

#1 Min killes pappa är Byskup frá Holum, är det samma pappa till Þrá frá Holum? :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Maja
0

#1 - En feminin kopia av Þorvar frá Hólum med andra ord? ;)

Men ja, min drömhäst då.. Oj, svårt, svårt, svårt! Men det är väl något i stil med Alex häst i #1, men något äldre än tre år.. ;)

Toltaren
0

Kraftur frá Bringu!
Eller han Albert haha, nä, jag vet inte riktigt faktiskt…

FeliciaS
0

Jag har redan en "drömhäst" som jag vill ha mer än allt, men endast till utseendet sett blir det följande:

Ett silversvart sto med mycket man och svans, verkligen riktigt mörka täckhår och ljust tagel. Ideal mkh 1.38-1.40 cm. Kroppsbyggnaden ska vara relativt nätt men bra och kraftiga ben, likaså nacke och bog. Huvudet rätt litet och feminint. 4-ggr med bra gångarter! :) Man kan ju drömma ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Alex
0

#2 Nej, det är Þáttur frá Kirkjubæ som är pappa till Þrá.

#3 Ja, eller en Þóra frá Prestsbæ. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#6 - Mm, inte helt fel det där! =)

Alex
0

#7 Þóra fick ju faktiskt en helsyster -08, som verkar ha snyggare exteriör än hon själv… Så kanske, kanske, kanske att de säljer Þóra nån gång… Oskyldig Ska bara vinna högsta vinsten på Triss innan så är det ju löst…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#8 - Eller så säljer de helsystern. ;)

Börja köpa lotter idag!

h00jff
0

Ett silversvart sto med massor av man och svans. Pigg att rida med mycket motor, men lugn att hantera. Orädd! Såklart ska hon ha en fin exteriör också!

Alex
0

#9 Blir hon snyggare och bättre än Þóra så händer inte det. Flört Tror inte de kommer sälja Þóra heller faktiskt. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Yuuuhanna
0

Jag hade min drömmhäst. Han var 18år när jag köpte honom. Provritterna gick bra. Första ridturen stack han när jag satt upp. Det slutade med att jag bev ledd en bit och både hästen och jag var på helspänn hela ridturen. Han trippade med huvudet i vädret och jag var livrädd. Så fortsatte det tills vi fick lite hjälp. Ett år senare var han min drömhäst. Enda nackdelen var att bara jag kunde rida honom. Min kompis for av första ridturen. Men på slutet så kunde främmande faktiskt både skritta och tölta lite.
Kjarni var extremt pigg, eller het till och med. Rida på långa tyglar gick inte i början. Fick han välja tempo var det maxfart galopp. Skritta gick inte med ryttare, tölten var stel och ryckig, han kunde inte slappna av så mycket att han kunde trava med ryttare och i galoppen stack han. Han var aldrig rädd för något annat än ryttaren. Skitkänslig och när allt föll på plats var han en dröm att rida. Den ökade tölten han hade tvivlar jag att jag kommer få uppleva igen. När vi tränade på banan gick det såfort att jag trodde vi skulle ramla av banan i kurvorna. En så snabb islandshäst har jag aldrig mött och han älskade alla dessa ridturer vi gjorde. Tog jag en extra sväng blev han snarare piggare. Om jag var deppig och inte orkade var han hel lugn och när jag mådde lite halvdåligt så gjorde han saker för att få liv i mig igen. Han var helt otroligt.
På dagen ett och ett halvt år var han min. Efter många långa månader av problem i en framsena fick han somna in. Jag glömmer aldrig min vita springare på 135cm.
Jag tvivlar på att jag möter någon som honom igen.

monsi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Har en likadan häst fast han är mycket lugnare nu, tyvärr är han inte jätte snabb. Har en valack till salu som du nog skulle gilla, inte super snabb men grymt rolig att rida länk

Sätter in en bild på min dröm häst, en dröm som blev sann efter många års längtan.

Den egen uppfödda hingsten Draumur 3 år

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad