Behöver tips och råd.
Vill först säga att jag är ny på den här sajten, detta är mitt första inlägg :)
Jag har en islandsvalack som jag har ett problem med. Han är jätteduktig för sin ålder både från marken och då man rider honom, och han älskar att jobba och visa matte vad han kan ^^
Men, han är livrädd för bilar. Kommer det en bil då vi är ute och rider spänner han först ihop sig som en fjäder och kastar sig sedan ner i närmsta dike eller så gör han en tvärvändning och blir vettskrämd.
Detta är såklart ett problem, gör att vi inte kan rida ut så gott som nånstans, eftersom man måste följa vägen en bit innan man kommer till alla härliga ridvägar i skogen…
Det går att möta bilar om jag sätter upp handen så att bilen stannar helt, och vi får gå förbi den i vår takt, men så fort som bilen gasar iväg, om än sakta så blir Brandi livrädd..
Om det kommer bil bakifrån är det värre, då måste nästan ridkompisen stanna bilen så att den sniglar sig förbi oss, och endå är Brandi som en fjäder under mig :(
Jag tror inte det har hänt nåt som gör att han är rädd för dem, det är snarare de som red in honom som hade hoppat över stadiet att vänja unghästen vid trafik.
Tur så är vägen vi rider på en ganska bred sandväg och det kommer inte bilar så ofta där, men de som kommer bor i närheten och kör i ganska hög hastighet. Dock vet de att det finns hästar i närheten och så gott som alla saktar ner då man visar tecken.
Har ni några tips för effektiv träning av trafiksäkerhet?
Tacksam för alla tips och råd! Även dem små.
Kan tillägga att Brandi älskar att lära sig saker, han lär sig fort, så länge man uppmuntrar honom. Han lärde sig longeras på tre gånger så :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
1. Hur gammal är han exakt?
2. Svenskfödd eller import?
3. Reagerar han likadant på motorcyklar, mopeder, cyklar och andra fordon, eller är det bara bilar? Stillastående bilar?
4. Har ni bilväg längs med hagen? Hur reagerar han om det kör förbi en bil?
5. Hur reagerar han om det kör en bil på stallplanen och han är där?
6. Är det samma reaktion om du rider som om du leder honom?
Tjaa, när jag tränade med stoet för ett par år sedan för att få henne van vid bilar (hon trodde att alla bilar levde genom att äta fuxston) så började jag med att leda henne fram och tillbaka runt ägarens bil så att hon fick nosa, titta och verkligen lära känna bilen. Vi öppnade dörrar, backlucka och sådant.
Så småningom så hade vi ägaren i bilen och startade den, men stod stilla. Lite läskigt var det, men jag gav henne tid till att bli van vid ljudet, tills hon ville gå fram och nosa på den.
Nästa steg var att bilen rullade sakta och sedan ökade man successivt till rulla mer, svänga, öka farten, köra ifrån oss, vända, komma tillbaka, köra på grusvägen med mera och till slut så var det inga problem med den bilen alls! Efter det så letade vi oss ut på en något mer trafikerad väg (fanns knappt någon trafik, men tre bilar var fler än en bil i alla fall.. ;) Och ja, det var lite läskigt, men det gick!
Det gäller att du visar honom att bilar inte är farligt. Spänner du dig så blir han nervös. Du kanske rent utsagt spänner dig så fort du hör en bil eftersom du vet att han kommer att reagera på ett speciellt sätt. Om du inte tänker på bilen alls, utan bara fortsätter som vanligt så kanske han lugnas av ditt lugn?
1. Han fyller strax fem (ja jag vet att han är ung, men det är en lång historia som inte hör hit).
2. Finskfödd ;)
3. Jag vet inte vad han säger om något som är mindre än bilar, vi har aldrig stött på nåt sånt.
4. Japp, vägen går precis intill både vanliga hagen och betet. Han bryr sig inte ett dugg då. Har provat gasa med bilen typ när jag kommer till stallet men han lyfter inte ens på huvudet. Samma sak på ridplan, han bryr sig inte om bilarna alls (vägen går intill ridplan också), bara om han är riktigt uppspelt i början av ett pass då kan han titta lite extra men inget mer.
5. Han tittar på bilen och så, men skyggar inte. Han går även förbi en bil som är avstängd och står stilla både då man leder och rider. Även om han spänner sig lite när man sitter på. Han snusar på dem om man ber honom, men gillar det inte riktigt. Dock är han en genomsnäll häst som skulle göra allt för mig så han snusar väl på dem för att matte ber.
6. Han är lite lugnare om man leder honom, även om han då kan hoppa till då bilen kör förbi.
Jag spänner mig så fort jag hör en bil närma sig, så det smittar garanterat av sig på honom. Vart med om en olycka för inte så länge sen så jag är fortfarande lite mesig :/
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Att du spänner dig har garanterat betydelse. Men jag tror på Juves förslag, att från marken succesivt vänja honom vid bilar. Så kan både du och han träna upp förtoendet tillsammans och lära er att det inte är något farligt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vi har en valack i stallet, han är inte rädd för trafik utan bara ovan. Ett tips är att rida ut flera stycken - med trafiksäkra hästar - och en häst går framför, en bakom, och en på sidan (mot vägen/från trafiken). Att du själv är lugn har stor betydelse, sitt avslappnat och klappa honom samtidigt som du tänker att det kommer gå bra/inte är någon fara :)
Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus