Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 5323 ggr
Alex
0

Bete

Alltid lika intressant att höra hur islandshästarna spenderar sommaren. Glad Det varierar ju väldigt…

Går era hästar på bete? Kraftigt eller magert?

Går de ute dygnet runt eller står de installade? Om de är inne, är de då ute på dagen eller på natten?

Intressant även att veta om din/dina hästar är Islandsfödda eller Svenskfödda (eller annat land)? Om de är importerade, hur länge har de vart i Sverige? Och är hästarna eksemfria eller inte?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
0

Min går på lösdrift nu, så hon är ju ute dygnet runt. Förra sommaren hade jag henne på box dock, det var hennes första sommar i Sverige. Och då gick de ute på dagarna, förutom den perioden det var som varmast, då vände vi på dygnet.

Än så länge är hon eksemfri i alla fall. Glad Betet hon går på är väl mot det kraftigare hållet skulle jag tro, det har i alla fall inte gjorts något försök till att hålla det magert.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Vi har två islandshästar i stallet som går i två olika hagar.

Stoet är importerat från Island och har eksem. Kom till Sverige för rätt så länge sedan, kanske 15 år sedan (?). Hon går i en hage med en stor del skog, en del gräs och det är väl inte allt för magert skulle jag tro. Dock så är hon inte alltid så glad i mat, utan hon står mest under ett träd och vilar.

Valacken har vi i en hage med kraftigt bete tillsammans med några små ponnyer. Han är svenskfödd utan eksem. Ibland får dessa gå i vinterhagen precis utanför stallet med en tuss hö, då främst under knott- och värmetiden.

Båda går ute dygnet runt då vi inte har någon box, utan lösdrift.

Otaku
0

Vi har fyra pållar på gården. Tre går ute dynget runt på sommar halvåret, men Höfrungur ( som såklart går med dom andra på dagarna ) ställer vi in på natten. Han har sommar exem och vill helst in för att slippa alla insekter.
Våra hagar är några hektar stora, med både öppna gärden och stora skogsdungar med mycket terräng. :D

Betet är dock ganska kraftigt så vi klipper alltid det lite grann några dagar innan hästarna flyttar in i den nya hagen.

Mvh Vinetta

Alex
0

#3 Står han ensam i stallet på nätterna då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Otaku
0

#4 Ja, tyvärr.
Men vi har inte märkt av att han mår dåligt av det. Han står ju inte inne så länge heller. Kommer väl in runt kl. 21 -22 och får komma ut kl. 6 på morgonen.

Mvh Vinetta

Alex
0

#5 Ja okej, skönt med en sån häst. Glad Min blir stressad bara hon står själv i stallet en liten stund (går rätt bra så länge man pysslar med henne) men i hagen är det inga problem…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

monsterblom
0

min går ut dygnet runt i en stor hage med sin kompis. det är kuperad terräng så de får även motion i hagen.

det är inte så kraftigt bete, men tillräckligt med mat för att de ska hålla ett bra hull. skulle vilja ha lite magrare då hon lätt blir fet.
tyvärr har hon eksem då hon inte tål knott och mygg. hon är en islandsimport.

Otaku
0

#6 Ja, precis! :) Dock får han väldigt brottom ut på morgonen till allt gräs i hagen, hihi.

Mvh Vinetta

Alex
0

#7 När importerades hon?

#8 Ja de brukar ju ofta få lite bråttom ut när de står inne… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

monsterblom
0

när hon var fyra, alltså -95, men det är inte jag som importerat henne. sen har hon flyttat runt bland en massa ägare tills nu, nu ska hon få stanna tills hennes tid är förbi.

Alex
0

Ja okej, hade hon eksem när du köpte henne?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

monsterblom
0

ja, men det är inte så farlig bara man ser efter det. men nästa får bli en svenskfödd då de oftaast kklarar sig bättre från eksem :)

gejsa
0

Min islänning får gå in på natten ungefär klockan 20.00. Väntar jag längre kan han lika gärna vara ute resten av natten eftersom myggen redan är framme då.

Han får gå ut mellan kl 4.30-och senast 6 på morgonen. Då har myggen försvunnit och även knotten. Vet inte vilket han tål sämst.

Men jag tar in alla som står här isf. Skulle inte vilja sära på flocken. Då mår dom oftast dåligt fast det inte alltid syns. Just nu står det här en 23 årig fjording, min 7 åriga islännng och så gobban som är fullblod/halvblod på 24 år.

Han är svenskfödd och fick eksem som 1 åring.

Taktur
0

Taktur kom till Sverige 1995. Han har inte exem. Han går på Lösdrift i stora kuperade hagar med flera isiskompisar på Nötbacken. Han trivs o jag också ,även om jag har sex mil t.o.r. till honom.

MalinLarsson
1

Vi har alltid haft det så att våra Islandshästar går ute på bete dygnet runt, från april-november (om inte snön kommer tidigt) unghästar och fölston går på kraftigt bete, och rid/tävlingshästar går på skogsbete. De två första och sista månaderna fodrar vi hästarna med halm för att sedan blanda ut det med hö och senare övergå helt till hö under vintern.

Har både imp. och svenskfödda pållar (tyvärr inga tävlingshästar ftf )

Pia-Lena
0

Bete dygnet runt, växlar dock mellan olika hagar pga av en mycket lättfödd shettis som inte behöver lika mycket som Alfur, 21 år. Den hage de går mest i består av vanlig ängsmark, strandängar, berg, sandstrand och skogsdungar.

Álfur är svenskfödd.

attika
0

Vi har 6 isisar i stallet i 2 flockar, 2 st har eksem och är födda på island. Går ute dygnet runt sen 1 maj , har eksem täcke och vindskydd. Går i gammal hagmark som inte är speciellt kraftigt 2 av hästarna har haft fång och klarar att gå där utan problem. Kommer att ta in dom i mitten av september troligtvis