Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettarbete-från-marken
Läst 1922 ggr
Maja
0

Hur ofta tömkör ni?

Hur ofta tömkör du din islandshäst? Vad brukar ni göra då? Tömkör ni inne på banan eller ute på vägar? Har du tips på några roliga övningar som man kan göra när man tömkör?

monsterblom
0

jag tömkör min 1-3 dagar i veckan. oftast så är det ute på något fält eller på ridbanan. då tränar vi på sidoförande, öppna, sluta, att finna formen lättare. sen är det bra träning för ryggen.
så småningom så ska jag prova om det går att köra in henne.

Toltaren
0

Tömkör minst två gånger i veckan, longerar och löshoppar även ibland.

När vi tömkör arbetar vi framförallt med att få en stabli, avslappnad form och att han lyssnar väl på hjälperna, både sidförande, framåtdrivande och halter. Vi jobbar också en del med att han ska släppa bettet och börja arbeta mer med bakbenen. Tömkör i alla gångarter (utom pass, såklart) och överallt ^_^

Ett bra tips jag har är att lära hästen att göra bakdelsvändning (och även framdels) från marken. Både i skritt och tölt, det ger jättebra resultat och hästen träder under sig väldigt bra Glad

+ En sak som jag har lärt mig är hur otroligt viktigt kroppsspråket är… Att du kan dra och slita hur mycket som helst i hästen, men har du inte själv tyngden bakåt när du ska tölta tex så funkar det ändå aldrig.

Otaku
0

Ojojoj, om jag ska vara ärlig så är jag lite slarvig med det där. Men jag longerar minst ett par ggr i veckan :)

Mvh Vinetta

MalinLarsson
0

alldeles för sällan :( Förr var jag jätteduktig och tömkörde minst 1-2ggr/v, men nu blir det inte så ofta… men longerar iaf 1-2ggr/v.

Tips: gå in på www.klubbenshetland.se gå in under tävling-program, där kan man ladda ner ett dressyrtömkörningsprogram. Lite roligt att lära in och kanske tävla på någon inoff.brukstävling?!

kangeby
0

Usch usch alldelles för sällanSkäms får ta och bli bättre med det!

moa
0

Tömkör 2-3 gånger i veckan.