Avel på eksemston
Vad tycker ni om avel på eksemston?
Tycker ni att det borde vara förbjudet? Om ja, varför? Om nej, varför inte?
Jag säger att det inte ska vara förbjudet.
Att man avlar på ett sto från Island som har eksem är en helt annan sak än att avla på ett sto från Sverige med eksem. Då det islandsfödda stoet förmodligen har utvecklat eksem genom att ha kommit hit (knott, stress, foder, okunskap med mera) så tror jag inte att fölet löper lika stor risk för att drabbas som om det är ett svenskt sto med eksem.
Givetvis är det upp till var och en om de vill betäcka sitt eksemsto, men om man vill göra det så ser jag hellre att man betäcker ett importsto än ett svenskt sto.
Ett svenskfött eksemsto skulle jag aldrig avla på. Ett islandsfött kanske, om det är lindrigt. Jag vill ju gärna att stoet ska kunna gå på lösdrift under föltiden, så ett sto med såpass eksem att hon behöver stå på stall under sommarhalvåret skulle jag troligtvis inte betäcka.
Sen skulle jag nog se lite från fall till fall, vart eksemet sitter, hur illa det är, när det kommer osv. Bor ju i ett ganska knottrikt område, så det är ju inte så konstigt om en islandsimport reagerar på knotten här.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nej, jag tycker absolut inte att man ska avla på ett djur som har defekter. Vare sig dom är födda här i Sverige eller på Island. För mig är eksem, eksem oavsett vart dom är födda.
Det är samma sak som när min schäfertik fick allergi då bestämde jag mig för att inte ta en kull valpar. Vilket jag hade tänkt.

Fortsättning på 3. Förbjuda det kan man ju inte göra. Däremot borde alla som avlar ta sitt ansvar och endast använda friska djur.
En bekant till oss har tagit in två ston från Island. Båda kom att utveckla Eksem. Båda tog hon till avel, varav den ena av avkommorna fick eksem. Det andra stoet fick avkomma som inte visa eksem, men avkomman till den kom att sen få eksem.
Detta fick mig att se saker oting i annan ordning.
#5 - Usch, då!
Tyvärr verkar eksemet uppkomma lite då och då. Jag vet ett importsto med hemskt eksem som har en avkomma som är eksemfri. Samtidigt känner jag ett svenskfött sto utan eksem som har fått en avkomma med eksem..
1. Det är bevisat att exem är ärfligt.
2. Hingstar med exem tas ur avel
Jag ser inte poängen med det.
Dessutom är det enligt lag förbjudet att avla på djur med ärfliga sjukdommar (ex. exem)
Men inga regler utan undantag. Har man idealhästen med super psyke och gångarter så varför inte ta ett föl. Men jag tycker inte hon ska gå till avel.
#7 Det är väl inte bevisat helt och hållet, utan bara till viss del?
De säger ju att ungar (människor) som har kontakt med pälsdjur tidigt i livet och under hela uppväxten löper mindre risk att utveckla pälsdjursallergi än de som är uppväxta utan. Så miljön har ju också betydelse. Därmed löper ju en islandsimport större risk att utveckla eksem än vad en svenskfödd gör, vilket ju också är bevisat. Nu har ju dock antalet minskat kraftigt eftersom vi kan mer om att förebygga osv. Det borde ju också bevisa att allting inte är ärftligt?
Dessutom sägs det ju också att ju yngre hästen är när den importeras, desto mindre risk löper den att utveckla eksem, vilket ju också stämmer in med det jag skrev först, uppväxt och miljö.
Det är ju faktiskt inte så konstigt om en häst som under t.ex 15 år levt i en helt knottfri miljö, helt plötsligt hamnar i ett knottrikt område och blir ständigt biten av dem, reagerar på det, eller hur?
Nu kan vi ju dock förebygga eksemen väldigt bra, så om jag hade ett sto som trots bästa möjliga förebyggande behandling utvecklade eksem så skulle jag troligtvis undvika att avla på henne.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#8 Det du säger är helt sant. Självklart har miljön inverkan.
Jag har sett hemskt många hästar då jag var med min faster då hon gjorde hästpass när det kom. Under flera år har jag sett privathästar och varit hos sånna som fött upp. Både islandshästar och valiga. Alla föl jag sett haft exem har haft en mamma med exem. Väldigt många unghästar har haft en mamma (eller pappa) med exem. Jag skulle kunna offra mitt liv på att det är ärfligt. Alla forskningar tyder också på det som jag fattat det.
Varför skulle hingstar tas ur avel pga exem om det inte var ärfligt?
#9 Jag har inte sagt att det inte är ärftligt, men jag tror att det enbart är delvis. Alla importerade islandshästar med eksem tror jag faktiskt inte har ärftligt eksem. Eller har de då bara "råkat" avla bort eksemen på Island, utan att hästarna visar något där, eftersom det är mycket färre hästar som får eksem när de kommer till Sverige nu när vi vet hur man förebygger det på bästa sätt?
Jag har svårt att tro det faktiskt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ingen vet ju om det är ärftligt eller hur det uppkommer. Det är ju därför som dom forskar så mycket i just eksem. Själv har jag lämnat blod i våras från min Fille som har lindrigt eksem. Grannen har också lämnat blod från en frisk och en med eksem.
Men själv tycker jag det är väldigt dumt att ens använda någon eksemhäst eftersom vi inte vet hur det uppkommer ÄN.