Börja träna i vilken ålder?
Vilken ålder tycker du det är lämpligt att börja träna en islandshäst? All träning räknas in, social träning som när du börjar leda, lyfta på hovar osv, samt när du börjar med mer "riktig" träning, som longering, sadelinvänjning osv.
Du som har/har haft unghäst, när började du träna den?
Du utan unghäst, när skulle du börja träna den om du hade en?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag tycker att man ska låta hästen vara häst så länge det bara går. Givetvis betyder det inte att man aldrig ens ska titta åt fölets håll, utan man ska hålla koll på det så att det mår bra, utvecklas rätt med mera, men ändå inte hålla på att leda, lyfta hovar med mera från samma dag som den föds.
Jag är av den uppfattningen att de flesta hästar jag har stött på som har blivit "tränade" sedan dag ett ofta inte har den där respekten för oss människor som en häst som har uppfostrats av hästarna har. Man ska inte förmänskliga hästen, utan man ska låta den vara i sitt naturliga element så länge som möjligt (hellre en hage än uppbunden i en stallgång med folk som lyfter hovar, klämmer och känner).
När man ska börja är inte det allra lättaste att svara på heller tycker jag, då det är olika från individ till individ och vad man har för förutsättningar för det. Står man med sin unghäst i ett stall där det är människor som kommer och går ständigt så är det kanske inte alltid lika lätt som om man har sin unghäst i ett stall där det sällan är folk som springer runt, utan det bara är den och hästkompisarna. Men samtidigt så ska man inte vänta för länge heller.
Jag skulle inte vilja rida in min häst förrän den var runt 4,5-5 år gammal, så någon gång innan dess skulle jag börja med sadel och träns, se så att det fungerar. Ta allt sakta men säkert. Inte stressa på med allt.
Och innan dess kommer givetvis all annan träning som leda, lyfta med mera. Men även här ge hästen en chans att ta det lugnt med allt nytt så att den inte blir skrämd av alla de femtioelva sakerna som den aldrig har sett.
Så träningen skulle nog dra igång "på allvar" runt det att hästen är 3-4 år (beroende på individ), även om man tar allt successivt och kanske börjar med att peta lite på hästen innan dess. Det är ju samtidigt inte det bästa att ha en häst som aldrig har sett en människa i sitt liv på tre år om det skulle vara så att veterinären skulle behöva komma i kontakt med den eller om något annat skulle hända.
Så alltså skulle jag inte vilja börja peta och leka med den från dag ett, utan vänta ett par år innan den riktiga träningen drar igång, men innan dess lite smått börja träna enklare saker.
Haha, flummigt inlägg? Ja.

leda bukar jag börja med när fölen är ca 6-7mån, men inte mer än nödvändigt dvs jag tar inte ut dem bara för att träna utan gör det för att de måste ex. ledas in i stallet/byta hage el likn.. lyfta hovarna brukar vi börja "träna" någon vecka innan första verkning.
Jag brukar rida in hingstar som 3åringar, ston vid 3,5-4års ålder. Hingstarna börjar jag sadel-/tränsvänja, longera, tömköra vid 2-2,5 års ålder. Stona vid 3års åldern.
Jag brukar oftast förlägga inridningen efter sommarbetet (sep/okt), de brukar vara som slöast då. Brukar träna dem ca 3-4ggr/v. Har tränat in röstkommandon och viss tygelinverkan genom tömkörning och longering på våren innan. "rider" dem sedan fram till dec. har då oftast hunnit rida ca 20ggr i skritt/trav och någon enstaka galopp på fri tygel, sen ställer jag av dem fram till feb/mars då inridningen börjar på allvar. Denna första period ställer jag inga krav, mer än att de ska stanna, svänga och gå igång på kommando, brukar oftast ha med en vuxen häst under denna tiden. Rider alltid under denna period bettlöst el. med så lite tygelkontakt som möjligt, lägger stor vikt vid vikthjälperna. De ska lära sig stanna och gå fram mha vikten. Rider då även oftast barbacka.
feb tom maj, tränar jag grundgångarterna ffa skritt o trav,ffa 3-4ggr/v, får dem känsliga för hjälperna, mycket skritt stanna backa osv. lösgörande arbete, och en och annan spontan tölt om de vill :) Sen får dem sommarlov och till hösten är det igångsättning och töltträningen börjar ta vid.
Alla gör olika och inga sätt är fel utom de dåliga
Men såhär har jag gjort och det har resulterat i framåt hästar som är lätta för hjälperna och mjuka i munnen, precis vad jag vill ha
Jag gör på samma sätt oavsett ras! förutom töltträingen då
:)
På bilden rider jag på vår fd. ardennerhingst Brazze detta är under inridningen.
Jag är för att träna tidigt, men bara sådant som inte sliter fysisktt. Alltså att leda och pyssla med dem tidigt mn ändå kräva ett gott uppförande.
Sen eftersom ingen häst är färdigvuxen innan 6 års ålder, rent skelett-mässigt, tycker jag att 4 år är den tidigaste åldern att börja rida. Däremot kan man ju köra in vid 3 år, om man har det intresset, eftersom det är ryggraden som blir färdigutvecklad senast och den tynger man ju inte ner vid körning.
Nu vart ju Sólon redan ett år, men jag har iaf börjat att leda och lyfta ben Komer pyssla mycket med honom efterom jag vill det och tycker om att träna och ''leka'' med hästen. Men jag får så klart vara noga med att bristen på rädsla/osäkerhet efterhand som han vänjer sig vid allting inte leder till att han tror att han inte behöver bry sig om vad jag kräver av honom i lydnad.
Sen på ''icke träningstid'' ska alla hästar alltid ha andra hästar och så stora marker som möjligt att röra sig på och umgås med.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tycker det är hemskt med människor som har en unghäst, låter den gå i en platt tråkig hage med en sur gamling och sen skickar en omusklad häst på inridning i 4-5årsåldern. Usch jag blir så himla sur. En häst som därimot går i unghästflock hela tiden fram till inridning är väl okej men jag tycker man ska ta det lugnare moch med successivt.
Jag har en 3årig valack som jag har börjat rida så smått. 3 dagar i veckan ska han gå tills han ridits ett 20tal gånger och sen blir det vila till i vår. Vi satt in honom under våren, då gick han i hingstflock och var otroligt musklad. Sen blev det lite longering och tömkörning. Mycket promenader i sammband med kastrering.
När jag har ridit började jag på våran volt. Först led, sen i lina, sen lös med någon i mitten som sedan försvann. Bara skritt de första gångerna. Halt och lite styrning finslipades eeftersom han var tömkörde kunde han det mesta. Sen blev det trav och några små ofrivilliga galopper då han har nära mellan trav och galopp och tillsist ett par steg tölt som blev några mer steg. Kan jag ha ridit 10gånger på volten kanske?
Sen red jag ett par gånger i en hage och nu har jag varit i paddocken och tränat lite. Tränade handhäst en gång innan jag red ut första gången.
Allt har gått ganska fort med min kille då han är otroligt lättlärd och orädd. Han är helt trygg med ryttare på och de få gångerna han blivit rädd för något har jag hunnit lugna ner honom på mindre än 5 sekunder vilket jag tycker är väldigt lovande.