Pass
Jag har hört förut att om man har en femgångare så ska man inte rida i flygande pass mer än i onödan, alltså bara vid tävling och lite träning inför tävling för att det sliter mer på benen.
Är detta sant, att pass sliter mer på benen än övriga gångarter?
Tja, passen är väl inte direkt den "vanligaste" gångarten att rida i om du bara hobbyrider. Många av femgångarna rids som fyrgångare och väljer att plocka bort just passen. Dessutom så är det bäst att lägga passen på raksträckor (det finns en anledning till varför man på tävling har galopp på kortsidorna och pass på långsidorna).
Men ja, pass sliter en hel del så att det är inte så att man lägger hästen i pass varje ridtur, men någon gång då och då är det klart att man kan göra det! =) Det höga tempot anstränger hästen mer än i till exempel traven.
Själv tävlar jag i pass och tränar det ganska ofta.
Rider aldrig pass när man är ute på en skogstur utan tar istället en sväng till en speciell väg (där hästarna vet att man ska springa i pass) och lägger hästen 2-6 gånger beroende på hur det går. Lägger alltid minst en gång från varje galopp (är petnoga med att han ska muskla sig jämnt xD)
Rider det så lite som möjligt på banan eftersom Glói behöver träna på att få upp farten mer än vad han får på en bana.
Jag är ingen expert, men min tränare tycker att under tränings säsong så ska man träna pass ca 1 gång i veckan och rida program med pass på banan 1 gång i veckan.
Och sålänge man är noga med vart man rider pass (alltså inte på typ asfaltsvägar) och sköter om hästen (spolar ben/kyllera, skrittar av och värmer upp ordentligt och vilka förutsättningar den har för att gå i pass) så tror jag inte att det sliter mer på hästen. Den musklas ju efter hur den rids