Rida som tregångare
Att folk rider sina femgångare som fyrgångare kan jag förstå. Passen är väl inte direkt någonting som tränas om man "bara" har en skogsmulle eller lättare träning, men någonting som jag tycker är konstigt är när man stöter på annonser som säger "Han är femgångare men rids som tregångare. Tölten och passen går nog att plocka fram."
Vilka tror ni är anledningarna till att man köper en islandshäst och rider den som tregångare (skritt, trav och galopp)? Varför köper man då en islandshäst?
Nu räknar jag inte med anledningar som att "hästen håller på att tränas och det är tanken att tölten ska komma så småningom" eller annat utan jag pratar om hästar som medvetet rids som tregångare och där ryttaren inte vill ha tölt eller pass på hästen - alls.
Sånt gör mig irriterad, jag tror att det är folk som hoppat på "trenden" med islandshästar men saknar kunskapen tyvär.
Åh, typ samma sak som köper islandshästar som är 'töltmaskiner' och sedan går i grisepass i resten av sitt liv… Det förstör ju hästen 
Kanske samma anledning som folk som köper travare med extra gångarter men inte vill rida annat än de tre tråkiga? :P
De gillar rasen (har inte råd med annsat ev. i travarens fall) men är inte intresserade av krånglet med tölt och pass. Kanske folk som vill kunna rida ponny för att stora hästar är läskigare? Eller som gillar psyket på isisar?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 - Fast det finns ju massa ponnyraser som kan bära vuxna också..? Fjordig, welsh med mera, eller en liten storhäst.
Men de är inte lika små som islandshästar. Och har inte samma temperament (eller rykte om temperament). Det finns ju fler saker att gilla hos islandshästen än just de extra gångarterna ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det har jag också funderat på. Det är väl inte ovanligt att fjordingar är under ponnymåttet? Welsh cob också, och de är väl ganska starka vad jag vet… Och i islandshästens fall handlar det ju inte om priset direkt, tvärtom så får ju folk betala bra mycket mer för en islandshäst än en häst av en annan ras.
Så jag tror nog faktiskt att det har mycket att göra med det #1 säger, de har helt enkelt inte kunskapen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#5 - "Fjordhästen är vanligtvis mellan 135-150 cm i mankhöjd, men det finns inget minimi- eller maximimått." - Fjordföreningen
Och det är ju som islandshästen. Men det där med temprament-delen hänger jag inte heller med på. Vad jag vet är de väl ungefär lika..?
#3 Islandshästar brukar vara myyyyycket dyrare än "vanliga hästar"