Ribbad sadel?
Jag har blivit med islandssadel, jag bytte den mot en vanlig sadel när jag sålde en häst åt en granne. det var liksom fel häst att skick med en islandsadel. Hon skulle gå som hopphäst.
Nu ska jag prova den på min ena "vanliga" ponny och se om den passar henne och gör den det så behåller jag sadeln själv.
Nu till mina frågor
- Vad var vitsen med att ribba islandssadlar?
- Hnakkvirki sadlarna har ju fjädrande bossor typ, vad skulle man vinna på det?
1. Förr var det i stort sett bara ribbade sadlar, men nu har det börjat dyka upp allt fler utan ribbat säte. De med ribbat säte är mycket skönare att rida långa pass i, något som ofta görs på Island där turerna kan vara i flera dagar. Så det är helt enkelt en sak för att göra det mer bekvämt.
2. Svaret överlåter jag till någon annan! =)

Tack, då kan det ju inte vara helt fel att använda den på "vanliga" hästar heller, det är en himla fin sadel 
Nej, precis. Så länge den ligger bra på hästen så är det fritt fram! =) Och jag kan intyga att de är oerhört sköna!
Det enda jag kan tänka mig som kan hindra är ju att man i regel har islandssadlar längre bak på hästen, och de är ju skapta efter det. Så de är ju inte gjorda för att ligga framme vid manken och bogen. Men förutom det finns det ju inget som hindrar. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#4 jag provad den på Karisma i dag och den låg långt bak och helt perfekt på henne. Det kommer nog bli bra när hon blir inriden någon gång till våren.
#5 Det låter ju kanon! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst