Har du varit på Island?
Har du någon gång besökt islandshästens ursprungsland Island?
Berätta om det!
När var du där?
Hur länge stannade du?
Vad gjorde du?
Red du någonting?
Vill du åka tillbaka?
Visa gärna bilder! 

Har arbetat tre omgångar på island.
Första två gångerna på norrra delen o sista gången syd västra.
Arbetade med hästar där hjälpte till att rida in med mm.
Längtar alltid tillbaka.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Jag har varit på island och jag kan inte säga hur vakert det är! för det går inte att förklara
alla vakra berg och ängar det går bara inte att förklara… jag tycker att alla som vill Komma in i islandshästens historia ska åka till ISLAND!! men tyvärr har jag inga bilder på den här datorn men åk dit säger jag bara..!
Jag var där sommaren -07, i drygt en månad. Jobbade på en hästgård med att träna och rida in hästar, så ja, jag red en hel del. 
Har längtat tillbaka många gånger sen dess kan jag lova, finare ställe finns nog inte och knappast nåt bättre ställe att ha häst på och rida heller…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Var till Island i Maj i år. Gjorde det där man BÖR när man är på Island, som Blå lagunen, Gullfoss, Strokkur , Thingvellir ,men red även en heldag på Islandshäst. Tyvär ingen jätte upplevelse. Hästarna verkade så deppiga och så programmerade.De gick mest i grisepass.För de som aldrig ridit kanske det blev nå´t extra. Jag upplevde det som en industri med syfte att tjäna pengar på turister. Finns säkert andra bättre ställen ställen .
#4 Vilket företag red du med?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag bodde på Island 2001-2002. Tränade och red in hästar på en ganska stor hästgård utanför Selfoss. Lärde mig massor och slet som ett djur större delen av dygnets timmar.
Åkte tillbaka och jobbade i rosväxthus en sommar och några veckor på en annan hästgård. Skulle väldigt gärna vilja åka dit på semester med min familj och visa dem allt jag sett och var jag har bott osv.
#4 Undrar också vilket företag du var på?
Inget jag känner igen alls. Jag jobbade på två olika hästgårdar varav den ena hade hästsemestrar och det var väldigt mycket krut och vilja i deras hästar! Inte alls som turridningarna på lata grisepassare här…

#6 hos vem jobbade du utanför selfoss?
Har också jobbat på en gård där utanför deras dotter hade växthus.
#7 Det var en bra bit från Selfoss på en gård som heter Vorsabaer. Deras mest kända hingst just nu är Forseti. Känner du till dem?
Växthuset jag jobbade i låg mellan Selfoss och Reykjavik men det hade inget att göra med mitt första jobb på hästgården.

#8 Har hört talas om den gården, den jag jobbade på hette Ormstadir.
De hadde ingen hingst då.
Den andra på norra heter Grimstunga
Jag har tyvärr inte varit på Island - än. 
Har drömt om att åka dit i hela livet, men det har aldrig blivit av. Däremot hoppas jag på att jag någon dag kommer att tölta omkring över det vackra landskapet!
#9 Låter väldigt bekant… Var mer exakt ligger den gården? Finns i ju för sig flera gårdar med samma namn, kan det vara i närheten av Fludir?

#11 T Bjarnarsson o G Tommasdottir.
G Tommasdottir tävlade en hel del o vann mycket.
T Bjarnarsson är en rätt känd dommare i tävlingssammanhang.
Mycket trevliga o bra att jobba för.
Köppte mitt sto av dem ett köp jag aldrig ångrat.
#10 Åk aldrig dit du kommer att längta till baka hela tiden

Själv vill jag dit igen o igen o igen.
#12 - Haha, ja, det är det jag är rädd för. 
När jag var liten hade jag ju hemliga drömmar om att gifta mig med en isländsk man när jag var vuxen som hade en stoooor hästgård! Vem vet, kanske det slår in? =)

#13 Sök jobb där en sommar finns många bra gårdar att jobba på, tyvärr även några dåliga men dessa kan man ju altid lämmna.
Finns även många trevliga män där också så vem vet drömmen kanske slår in
Haha, jaa, det får bli efter universitetet då. 
Men om ett och ett halvt år kan jag ju ta en termin utomlands - bland annat på Island! Hihi, jaa, då kanske man ska hålla ögonen öppna! ;)
Jag hade bokat en paketresa och då ingick turridning hos Eldhestar.

Jag var på Island under maj månad 2003, då hade jag praktik hos Mette Mannseth och var mycket på skolan Hòlar.
Träffade fantastiska hästar
och människor! visst längtar man dit ibland… det känns ganska konstigt när man tänker tillbaka på tiden där! nästan overkligt, som i en dröm.
Två av mina sista dagar hade de slutprov på Holar, det var väldigt roligt att se när alla elever "tävlade" på ovalbanorna hade exteriörprov m.m.
Senaste gången jag var där var i september förra året, kommer antagligen åka tillbax nu i sep igen. har varit där 2ggr totalt.
Jag var med min fotokollega dit för att fotografera, vi bodde på norra island, besökte gården Rödull för att fotografera deras underbara urval på färger :P
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus