Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1008 ggr
[Julie_Smulan]
0

Häst som kliar sig?

Hej

Nu har jag haft min ena islänning i lite mer än ett halvår. Under den tiden hos oss har han inte haft något problem med pälsen och inte innan heller enligt hans gamla ägare. Men nu för ett litet tag sen har han börjat klia sig väldigt ofta. Jag läste runt lite och det verkar som att hästen kan få klåda om den har väldigt tjock päls eller börjat fälla. Svalur (som han då heter) har en väldigt tjock hårem som gärna samlar på sig damm och smuts. Dock känns det som att klådan kom i takt med pälsfällningen så jag funderar på om det kan vara orsaken. Ska försöka få tag på den förra ägaren och  fråga om något liknande skett innan.

Först var jag orolig att det skulle handla om exem men det känns lite märkligt att han skulle drabbas av det så sent. Han har aldrig haft exem innan och nu fyller han snart sjutton.

Om det nu skulle vara pga pälsfällningen, tycker ni att jag ska hjälpa honom med fällningen isåfall?

Som sagt, jag ska höra med den gamla ägaren och försöka borsta av så mycket damm som möjligt ur hans tjocka hårem:)

Tack för svar!

Lona
0

Sent svar men kan han ha någon form av ohyra (löss eller liknande)?
De kan för all del få eksem även som äldre men det brukar väl debutera på sommaren?
Väldigt torr hud kan klia, då kan det hjälpa att tillsätta lite olja i maten (till exempel linfröolja, det har dessutom ofta god effekt på eksem).
B-vitaminer kan också vara bra i fällperioderna.
Det är väl inte så lämpligt att tvätta en häst såhär års, annars hade en grundlig tvätt nog kunnat hjälpa - "min" häst blir lätt lite kliig i man och svans om den blir för smutsig och "fet".

Uppdatera gärna hur det går för er!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Julie_Smulan]
1

Tack för svaret!

Nu har jag inte sett honom klia sig på ett tag. Gissar att det ändå hade med fällningen att göra men tack för tipsen:)