Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 2359 ggr
Maja
0

Skogen vs. Bana

Hur ofta rider du ut? Hur ofta rider du på bana, i ridhus eller på ovalen?

Bruhn
0

Börjar alltid  i paddocken för att värma upp eller bara kolla av hur Pållan känns. Sen blir det antingen ett pass på ovalbanan,ridhus finns inget, En tur ut på vägen eller skogen. Nu har det ju regnat så mycket och är väldigt blött i skogen har därför låtit bli att rida där för det bli lätt söndertrampat. En dag/ vecka kör jag ett pass utan mig på ryggen och då i paddocken lös,cavaletti eller annat arbete.

[Valtyr]
0

blir ca 2 dagar på bana och 2-3 dagar i skogen och 2-3 dagar vila

740tjejen
0

Har varken paddock, ridhus eller ovalbana, så blir uteritter hela tiden, utom de få gånger man åker och tränar för nån.

Josefineep
0

Oj… öh..

Brukar kunna bli 1 dag på banan och 5 dagar ute en vanlig vecka. Jag sköter ju den mesta av min träning ute. Men såklart vissa veckor blir det mycket mer bana och mindre ute!

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Alex
0

Det beror mest på hästen. Vissa hästar (framför allt de äldre) rider jag i princip bara ute, enstaka gånger i paddock och då ofta kombinerat med en sväng ute. De som tränas mer rids väl ungefär lika mycket i paddock som ute (ofta i kombination också) och emellanåt blir det även en sväng på ovalbanan med dem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Killen
0

Detta år har det blivit i genomsnitt en gg ut, resten på banan. Tyvärr säger jag , märker att min häst inte gillar det så måste bättra mig på att rida ut

kissmekate.blogg.se

[vretenskaniner]
0

2-3 dagar på bana/oval och 2 ut i skogen :)

Zinoida
0

Rider i princip bara ut, rider enstaka ggr i vår egen volthage (går inte att rida på just nu, alldeles för lerigt) och nån gång ibland i grannens ridhus. Har tänkt att jag ska köpa kort till andra grannens ridbana, men det blir aldrig att jag rider där i alla fall, så det kanske är onödigt. Hoppas en dag kunna ha en bra ridbana i samma stall där jag står, då kanske det blir lite mer träning på bana.

Hade med killen på ponnyridning på jobbet i förra veckan och han var alldeles för pigg och tossig i början så jag red en ordentligt pass för att trötta ut honom inne påden närliggande grusfotbollsplanen mellan alla hyreshusen. Gick toppenbra och var superkul, så vi kanske borde göra sånt oftare. ja, rida på bana alltså, inte just fotbollsplaner. Dom flesta förbipasserande tyckte nog också att det såg ganska kul ut med oss rejsande omkring där inne, många som stannade och titatde på oss :P

AnnaEfoto
0

Där jag står så finns varken ridhus eller ovalbana men en fin paddock har vi, fast jag rider mest ut, vad skogen har att erbjuda kan användas flitigt!

Följ mig som fotograf på

min hemsida http://petronellafoto.webb.se/

eller min blogg http://isryttarnas.blogg.se/

PennyScarlett
0

När det kommer till min islänning så rids hon minst 3 ggr/veckan och alltid i skogen, oavsett väder, oavsett temperatur och oavsett dagsljus eller inget ljus alls x) och det trivs hon bra med!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Wirrie-bell
0

Börjar nästan alltid med att skritta(och ev trava) hästen ute och sedan beror det helt på om jag känner för att träna på något spec eller bara vill jobba på "fram", iaf om jag rider en häst som har en väldigt "skarp" broms ;) "Fram" går givetvis att träna på volten med men man får mer platts till det ute så :) Annars så ut minst en gång/vecka :) tömkörning ute är något som jag hade tänkt försöka mig på när jag lärt mig tömköra bara för att öka variationen på vad som görs ;)

Om det nu mot förmodan inte skulle finnas tillgång till en ridvolt/paddok/ridhus så fungerar en hage med plant underlag för min del :P Man kan inte vara kräsen alla gånger ;)

FeliciaS
0

Det beror på årstid samt mitt och hästens humör ;) Det blir mestadels uteritter, någon gång/vecka rider jag på ridbanan/ridhuset (ofta kombinerat med antingen uteritt eller markarbete) och ett par gånger/vecka brukar jag träna från marken på banan/ridhuset.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

IsisMylla
0

Jag har inte nån bana eller ridhus så blir alltid skogen för mig.

Lollipopsa
0

Rider i skogen 3-4 gånger i veckan och har ingen tillgång till någon paddock eller dylikt. Min häst värkar tycka att det är roligt och vill gå in på varenda stig hon ser när vi är ute. Vissa stigar finns det även så att man får klättra eller några långa raksträckor :D