Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettexteriör
Läst 2597 ggr
PugBull
0

Färg-Temprament?

Det har varit diskussion om Silverfärgade hästar och deras temperament, nu undrar jag om man kan koppla andra färger till olika beteenden-temperament! Kanske inte finns forskning på detta men ki kanske har egna erfarenheter? Tex tycker jag att fuxar alltid verkar vara väldigt envisa, tåliga, orädda och lite gåpåiga :) Mitt sto är ljust gulbrun, jag har ingen tidigare erfarenhet av den färgen, nån annan som har det? :)

Zorrbert
0

Alla skäckar som jag träffat har haft rätt mkt humör och varit rätt känsliga haha :P

Maja
0

Det går nog inte att dra alla över en kam. Jag har träffat silverhästar som har varit tryggheten själv, som har varit nervösa och hispiga, envisa som ***. Precis samma sak gäller fuxar, svarta, skimmlar, skäckar, musblackar och alla andra färger.

Den största faktorn som påverkar hur hästarna är, är ändå omgivningen. Hur de växer upp, hur de hanteras osv. Du kan göra den mest stabila unghästen till ett psykfall och tvärtom.

Däremot lever det kvar många "rykten" från förr i tiden om att fuxar är heta, silverhästar är nervösa etc. Det skulle vara intressant att se om det finns någon forskning på området. Intressant med genetik!

#0 - Jag har arbetat med tre gulbruna hästar, nästan på rad efter varandra. Först var det en valack som var stor, trygg och stabil. Nästan lite dumsnäll, om du förstår hur jag menar. :) Därefter var det ett sto, väldigt envis och krävde mycket av sin ryttare, en riktig enmanshäst. Men om du kom över den tröskeln så gjorde hon allt för dig. Den sista har varit väldigt varierande från dag till dag. Lugn, trygg och stabil dag ett och nervös, hispig och rädd dag två. Så där har jag träffat på alla sorter. ;)

PugBull
0

Tack för era kommentarer! :) Alltid kul att höra vad andra tycker! Mitt sto är ju så ung än bara 3.5 år än är hon lite som du skrev Maja om nr 3, varannan dag :)

Denna kommentar har tagits bort.
Alex
0

Jag har haft att göra med en hel del hästar, både i och utanför jobb och jag kan inte se något som helst samband mellan färg och temperament, så tråkig är jag. 😉 Vissa linjer, absolut. Och i vissa fall kommer ju såna med en viss färg (framför allt när det handlar om mer ovanliga färger) men en häst av en annan färg löper garanterat lika stor chans att ärva temperamentet av sin förälder som en häst av samma färg som föräldern.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

PugBull
0

Tack för kommentaren Alex! Ja linjerna är nog det som styr mest :)

[tlundegard]
0

Hektor är fux med bläs och 3(!) virvlar i pannan och han har minsann humör ;) fast.. jag tror snarare att det hänger ihop med hans envisa mormor ^^

Jag tror inte att färg spelar någon som helst roll i hästarnas temperament, men däremot så brukar vi skoja om våra livliga, envisa fuxar :) Vårt bruna sto är å andra sidan minst lika envis hon.

Att silversvarta kan vara nerviga tror jag (som någon skrev i den tråden) möjligtvis beror på dålig syn som de kan få.

thicha
0

Har ett fux skäck sto och hon är väldens goaste tjej, väldigt cool och brusar inte upp i onödan. Lyssnar på sin ledare.

hästtoken
0

Mäng siöverbruna som jag har träffat har varit väldigt nervösa, känsliga och stissiga.

hästtoken
0

Många silverbruna ska det stå

Tea2
0

Nja vet inte om det är samma med just fuxar. Där jag rider så finns det en fux som är stencool och supertrög och en som är jättenervös, envis och gåpåig så det har nog inget med färgen att göra.

Alicia_svartur
0

Alla våra 3 svart/mörkbruna hästar är väldigt lugna och stabila, fast tror inte det har nåt med färgen att göra utan bara att det är sådana hästar vi gillar typ.

Ella8707
0

Silverfärgade hästar kan bära på en viss gen som gör att de får problem med synen. Ryktet att vissa silverfärgade hästar har dåligt lynne har i vissa fall visat sig bero på att de ser dåligt och därför har varit lite stissigare än andra. Jag har också hört att svarta hästar i regel har ett bra lynne, detta eftersom t.ex. svarta hingstar måste ha andra kvalitéer än färg för att folk ska vilja betäcka sina ston med dem. Detta eftersom svart färg är så vanligt. Det finns ju en del hingstar som ja knappast tror skulle få några ston om det inte var för att de har en annorlunda färg. Detta är dock  bara en skröna jag hört. Jag tror inte alls att det finns någon koppling mellan lynne och färg, annat än möjligen ovanstående.