Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: sjukdomar
Läst 1314 ggr
linnea-n
0

En hästägare i nöd

Hej!

Hade hovslagaren på besök idag som skodde om min isis. Han visade senare konturstörningar i kronrand och sula vilket tydde på fång. Han menade att gräset såhär års innehåller mycket socker, och när hästen får i sig det så blir det helt enkelt för mycket. Frågan är, vad gör jag nu?

Min valack går för tillfälligt i en stor beteshage med resten av flocken, men läste att om man inte uppmärksammar dessa tecken så kan fången bli värre. Borde jag ställa honom i paddocken där de inte finns speciellt mycket gräs och istället fodra han med hö? Eller vad är era tips?

har varit lyckligt lottad och aldrig haft en sjuk häst under mina åtta år som ägare, men nu har jag ingen aning om vad jag ska göra? 

TACK på förhand!

hälsningar linnea nordlund

uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

www.narveshamstrar.weebly.com

Elinmatsdotter
0

man kan undvika att hästen äter morgongräs efter kalla nätter, då blir gräset sockerbomber villket inte e jätte bra. Lika dant väldigt nerbetat gräs innehåller mycket socker. Om du vill ha honom i padock se till att han har halm att sysselsätta dig med vad jag lärt och läst är fång en rubbning i tarmfloran också. Vad du ska göra kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men försök att läsa så mycket du kan för att sen göra en bedömning ev rådfråga veterinär.