Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 675 ggr
Emmaab
0

Täcke på lösdrift?

Jag ska ta ner min häst Hreimur till Stockholm imorgon! Han ska vara inhyrd på ett stall och gå på lösdrift. Jag har aldrig haft någon häst på lösdrift förut så jag känner mig inte helt säker på hur det funkar. Är mest osäker över täckes-biten. Hur gör man med täcken? Ska man strunta i det helt eller när ska man täcka honom? Hur gör man när det har spöregnat 1 vecka i sträck? Eller på vintern när det är svinkallt ute och man har ridit honom så han har blivit riktigt svettig?

Ge mig gärna lite tips och berätta hur ni gör!!!

smellcaramell
0

i regel behövs inga täcken om hästen inte är klippt, ridit i stall med lösdrift i 4 år och har endast haft täcke på en häst en gång, och det var efter dusch, på sommaren. Så länge man inte duschar hästen för ofta(då försvinner det naturliga fettet i pälsen som hjälper till att hålla vätan borta) och ger hästen möjlighet att rulla sig i hö/pudersnö/"jord" så har de inga peoblem att hålla värmen. Dock finns ju hästar som är extremt frusna så de kan man behöva täcka men kallblod behöver oftast inte täcken. Sen om hästen är van att gå täckad och klippt kan det ta några vintrar innan den sätter riktig vinterpäls så då kan man behöva lägga på ett tunnare täcke när det är som kallast(-25 typ häromkring, men somsagt beror det på hur frusen hästen är.

Alex
0

Det är inga som helst problem att täcka en häst på lösdrift, bara man ser till den med jämna mellanrum så täcket är helt och håller vätan. Jag ser inte riktigt vad skillnaden är mellan att ha en täckad häst på lösdrift eller på stall på natten, det är ju oavsett i hagen hästen har täcket. Sen får man se till individen om den kräver täcke och när, en häst som svettas kan mycket väl frysa om man släpper ut den i minusgrader utan täcke, även om den är oklippt. Det är ju inte kylan i sig som är det värsta för dem utan vind och nederbörd, vilket gör att det kan vara betydligt värre att släppa ut en svettig/klippt häst när temperaturen är runt 0 grader än runt -20.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Killen
0

Tror du ska flytta till mitt stall :-) Då kan man i värsta fall köpa tjänsten att ta av täcke om du har lagt på ett efter ridning

kissmekate.blogg.se