Antal utfodringar per dag
Hej allihopa! Tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig med min tanke nöt. Det är så att min islänning är uppstallad i inakorderingsstall tidigare när det var ägare till hästarna som skötte fodring fick hästarna 3 gånger om dan men nu ger stallägaren i stället och då e det morgon och kväll som gäller, när jag frågade varför var svaret att dom hade gräs i hagen. Målen ges ca 7:30 och 20:00. Jag e rädd att det lilla gräs som e där inte räcker att sysselsätta magarna tillräckligt. Där e gräs men det e ju nerbetat. Jag har redan haft en häst med magsår för att dom blev fodrade för sällan så nu e jag extra nojig den hästen märktes inget på förens det var försent och vi fick ta bort honom. Vad tror ni? Jag är tacksam för alla svar :-)
Våra får inget foder förutom betet + det kraftfoder/mineraler som respektive ägare ger men det beror som sagt på betet. Förstår om du är orolig om du förlorat en häst :-(. Är du eller någon medryttare ute hos hästen varje dag eller är det stallägaren som ser till dem? Annars är det ju lätt att du ger ett extra mål när du ändå är där? Kanske någon av de andra hästägarna också vill ha extra utfodring av sin häst så kan ni turas om? Eller fråga stallägaren/de andra hästägarna om de kan tänka sig att ge din häst ett extra mål mot ersättning eller att du hjälper dem med något annat?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Så länge hästen har något att tugga på är det ingen fara för magsår. Det kan vara lite gräs, hö eller halm men även bark och sly är okej för att hålla magen i trim.
Än så länge finns det ju gräs att tugga på. Våra äter fortfarande enbart gräs.