Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettavel
Läst 1444 ggr
Carrolinna
0

Oreggad islandshingst

Finns det någon här som kan tipsa om en oreggad islandshingst? Mitt sto är tyvärr oreggad och hon får då inte betäckas av en reggad islandshingst? Finns det någon som känner till en oreggad islandshingst?

Alex
1

Vad är ditt syfte med aveln, varför vill du betäcka ett oreggat sto?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Carrolinna
0

Därför att jag tycker väldigt mycket om henne och vill ha en avkomma efter henne.

Alex
0

Det är ju ingen garanti att avkomman blir som stoet, tvärtom är det väl ganska liten chans. Att föda upp en häst kostar dessutom betydligt mer än att köpa en redan färdig och vad gör du om du om du inom 6-7 år (först då börjar ju hästen bli ordentligt ridbar) och du inte har tid/råd med två? En oreggad islandshäst är inte det enklaste att sälja, och några pengar att hämta finns det inte heller.

Vill man ha en trevlig ridhäst köper man en, brinner man för sin ras och vill ta till vara på och utveckla den så avlar man. Du får ursäkta om jag låter hård, men det finns redan en övermättad hästmarknad och varför man ska avla fram icke-godkända individer utan ett avelsmål förstår jag faktiskt inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Carrolinna
1

Ok, det var väl ungefär sådan kommentar jag förväntade mig :). Jag har mina hästar för hobby, skogsrider och tränar för vår egen skull. Jag vill inte ta föl för att tjäna pengar utan för att behålla själv. Alla gör vi som vi vill och jag har hittat en fin hingst till min underbara häst.

Alex
0

Vad gör du om du inte kan behålla båda hästarna senare, då? Om fölet inte blir som mamman, en häst som passar dig? Och, kanske framförallt, är det värt det, om både stoet och fölet stryker med i samband med fölningen? Det är en stor risk för stoet att avla, i år har det strukit med väldigt många ston och föl tycker jag. Så ja, jag undrar väl helt enkelt varför det är lämpligare att föda upp en "trevlig hobbyhäst" än att köpa en redan färdig, som du vet vad det är?

Mvh Alex
Värd för Ridsport