Skitkul att rida
För en vecka sedan exakt så red jag typ för första gången på en häst.
Det var ingen Islandshäst, men jag tänkte skriva här ändå.
Innan hade jag bara ridit för 10 kr som barn när man rider 40 meter och någon leder hästen. Förra fredagen åkte vi på jobbet som en kickoff och red i 2-3 h. Jag fick sitta på min egen häst och typ styra den själv, vi testade trava och galoppera. Jag höll seriöst på att ramla av när vi travade men galoppen var mycket roligare.
Jag skulle vilja börja rida efter det här, men jag är fortfarande lite rädd. Dessutom är det väl väldigt dyrt?
Hur mycket kostar det att börja rida på ridhus eller vad tusan det heter?
(Finns också Ridsport iFokus som är mer "allmänt" om hästar).
Kostnaden varierar rätt mycket beroende på vart man bor. Jag bor i Stockholm och här kostar ridskolorna ungefär ca 8400 spänn per termin, så nästan 17'000 per år (om man är över 18 dvs). Bor du inte i en storstad dock är det antagligen billigare.
Det finns ridskola för vuxna på olika ställen, kan ibland kosta per gång eller per termin. Då lär man sig grunderna. Priset varierar massor, men sen kostar ju kläder och så med. Jo, det är näst dyraste sporten efter ishockey, men man kan välja sina kostnader :)
Kan förstå det.
På min ridklubb kostar det 1800 kr för 17 tillfällen :D Men det är absolut värt det!
Zingo ;D
Googla "ridskola" och orten där du bor. Vi här flaggar ju gärna för islandshäst, enkel trevlig miljö med glada lugna hästar och inte så långt till marken… Det är en rätt så dyr sport, speciellt på ridskola, men det är den bästa vägen att gå för att lära sig rida. Jag känner faktiskt flera som börjat rida på äldre dar, det verkar gå jättebra!