Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1514 ggr
Ulrisa
0

tölt bilder

Har ni några töltbilder att dela med er av? Helst vill jag se hästar i tölt från början av töltsättning till helt klara. Hästar med höga benlyft eller markbundna låga. Min häst är naturtöltare men har tappat lite få han fått stå ett tag. Han är 7 år snart och de första åren efter inridningen har vi fokuserat på att ha roligt ute och hitta viljan att gå framåt. Så gångartsträningen har vi aldrig riktigt kommit igång med. Han har mest fått ta de gångarter han vill. Mitt priblem nu är att han grisepassar mer än töltar… så jag vill se massor av bilder på era duktigt töltande hästar och ännu mer bilder på de hästar i träning, mindre benlyft m.m tips på hur man tränar bort grisepass tas gärna emot!

Toltaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Första bilden har Glói töltat i ca 6 månader, oerhört passtaktig. Andra bilden är ca 1 år senare, fortfarande passtaktig, men mycket bättre :) Tredje bilden är från en regional tävling när vi fick 6or för tölt och sista bilden är från ett tillfälle efter vi tävlat SM.

För att träna bort grisepassen så måste du träna mycket lösgörande. Volter, serpentiner, skänkelvikningar, fram och bakdelsvändningar och öppna. Få hästen att lyssna så använd dig av mycket halter och tömkörning också. Allt handlar om att få hästen ridbar och mjuk. Ta hjälp av en instruktör som hjälper dig om du känner dig osäker och glöm inte att hästen är ett långtidsprojekt. Börja med att få honom lösgjord i skritt och börja så småningom sedan i tölten också.

Ulrisa
0

Detta är vi, ser inte bra ut alls och jan va inte direkt samarbetsvillig denna dag. Idag red jag igen har dock inga bilder. Vi arbetade mycket i skritt,red 8:or, volter,stannade,serpentiner,snabb skritt,långsam skritt,töltade lite och när det kändes fel avbröt jag och startade om igen. Fick några riktigt bra töltsteg men så ramlar han över i en skumpig gångart som med största sannolikhet är grisepass. Han travar inte alls så den gångarten väntar vi med…vill stärka tölten först.

Ulrisa
1

Inga lyft och saknar aktion men den biten har vi kommit väldigt lpngt med till skillnad för ett år sen, dp kröp han fram, frös fast ich vägrade gå. Idag va han väldigt pigg nen hade ingen som kunde filma tyvärr….

Ulrisa
0

Han är 5 gångare men passen är inte framtagen, den ramlar dock in ibland….

Toltaren
0

Börja med att bara kräva tölten 2-3 steg, ta ner, beröm. Sen öka på till 5-6 osv. Var noggrann med att inte vara hård i handen utan försök hitta bärigheten med hjälp av halvhalter. Om du är osäker på vad det är för gångart han ramlar ner i så filma så ser du om det är grisepass eller trav. Lyft och aktion är inte prioritet, försök hitta ett flyt istället, aktionen kommer med lösgjordheten och styrkan.

Ulrisa
0

Tack 😃 syftet med den här tråden är att se skillnader på bra tölt med aktion, tölt med mindre aktion och grisepass för att jag ska kunna se skillnader jag tycker det ör jättesvårt att se även på bild när det inte är ren tölt. På den bilden jag la ut ser jag att det inte är ren tölt… tror jag… tycker det är jättesvårt att se! En bra tölt och en bra pass är ju inga problem att se. Vad ser du på bilden jag la upp?

Ulrisa
1

Ja så gjorde vi idag tog ner direkt när det inte va ren tölt. När jag fick upp tölten töltade vi några steg, tog ner, skrittade och töltade igen några steg han har inga problem att tölta långt men har kommit in i någon dålig grisepass period…

Toltaren
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag förstår 😃
Ja, det är ju inte helt enkelt! Jag skulle nog säga grisepass/styv och passtaktig tölt. Du kan ta som regel att när båda bakbenen är i luften/på marken (beroende på tempo) samt det lyfta benet är i sin högsta position så är tölten ren. Har bakbenet som är under hästen hunnit landa samt det lyfta benet är påväg ner (som på din bild) så är det passtaktigt. Har bakbenet som är under hästen hunnit landa och frambenet som lyfts är på väg upp är det travtakt. Sen beror det lite på tempo om man har halvsväv bak eller inte över huvud taget.

Sen är det ju också svårt att se iom att det finns så olika moment beroende på när bilden är tagen, till exempel: den gråa hästen har bra takt och fotot är taget i rätt tillfälle, den vita har ren takt men bilden är tagen lite innan optimalt tillfälle: det bakre benet har inte lyfts och frambenet "griper" inte perfekt framåt än.

Toltaren
0

Det kan vara så att det som händer för dig är att han blir så passtaktig att frambenet landar före bakbenet och för att hålla balansen och inte ramla framlänges då så "trippar" de till och brukar landa i trav. Det känns lite som att benen bara far och flyger under en. (Det kallas nått speciellt men det orkar inte min trötta hjärna komma på just nu) 🤐 Har precis rensat datorn så har tyvärr inga bilder på nån häst med ren tölt och lite aktion… Hade lagt upp det annarsLedsen

Toltaren
0
Ulrisa
0

Tusen tack! Din förklaring är super! Då vet jag vad jag ska gå efter när jag filmar nästa gång! På min häst är det nog passtakt som gäller traven har vi inte hittat än… 😂

kvekki
0

Det toltaren beskriver ovan kallas att viksla.Viksling Taktfel i tölt: https://youtu.be/qSdxJMa8kV8 Min nu 12åring hade en period med grisepass/passtakt ca ett halvår efter hon töltsattes. Det är bara att träna, lösgöra och rida FRAM FRAM FRAM! Grisepass är oengagerade bakbenssteg så man måste få igång motorn och göra bakbenen kvickare. Att även träna lösgörande ffa bogarna är nyttigt, grisepass är ju en stelgörande rörelse. Man kan oxå sätta tyngre boots fram för att fördröja frambenssteget så det passar in med de långsammare babakbensstegen.

kvekki
0

Försökte få med en bild, men av någon underlig anledning brukar det inte funka för mig här på iFokus. Testar en gång till, ser ni någon bild?

kvekki
0

Har en annan video på min unghäst som växlar friskt mellan grisepass, tölt. (hon är fyra iår o fortfarande inte tagit ett enda travsteg!) Hon blir inte så framtung men har rätt små lyft när hon inte har drivet. På videon ser man hur hon går från grisepass till renare takt. http://youtu.be/5r2xloW31as

Ulrisa
0

Tack! 😃 fina hästar ni har!

Ulrisa
0