Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 805 ggr
natass
0

Att rida in sig?

Hur lång tid tr det ungefär att rida in sig på en ny häst? Har en ny häst o jag förstår att det kan ta ett tag men hur lång tid tog det för er ungeför att hitta de flesta knapparna o få de mesta o funka? Månader, År?

Maja
0

Det är väldigt individuellt. Vissa hittar man allt på direkt, andra kan det ta över ett år innan man hittar varandra. Det viktiga är att inte stressa och skynda på det, det blir sällan bra i det långa loppet. Ta er tid och lär känna varandra! :-) Jag har ridit hästar där allt har fungerat från dag ett och hästar som jag har fått rida en längre period innan allt har fallit på plats! :-)

[selmatelma1]
0

Kan man lära sig själv att rida? har sett på när syskonen har sadlat o tränsat med mera har även ridit lite grann.

Maja
1

#2 - Visst kan man det, men jag rekommenderar alltid att ta hjälp av någon kunnig med lektioner, sedan successivt göra mer och mer själv.

Det är väldigt svårt att själv lära sig rida om du aldrig har gjort det förr. Och risken för att du gör fel är väldigt stor - och gör du fel kan hästen ta skada. Så kort och gott - ha alltid en kunnig som hjälper dig i början. :-)

[selmatelma1]
0

Ok. Har suttit på häst några gånger med hjälp av en syster o sedan pappa.

Toltaren
0

Har hört någonstans att det tar 3-6 månader att "rida in sig" helt på en ny häst. 😃 Menar du som att "rida in" hästen så tar ju det lite längre tid.

[selmatelma1]
0

Lära sig att rida .