Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etiketttävling
Läst 1201 ggr
natass
0

Ny häst

Jag har precis köpt mig ett nytt sto, hon har gått som mamma i ett år ny och har ridits i någon månad eller så nu bara lite lugnt så nu måste hon u få lite muskler o kondis men min fråga är hur lång tid borde jag vänta med att tävla`?

(Jag är 13 år o har aldrig tävlat men hästen är över 10 och har blivit tävlad ett flertal gånger o jag har även sett två tävlingar med hästen o hon verkar helt lugn med situationen). 

Tänkte också fråga vilken klass som är bäst att börja tävla i ? Jag tänkte T8 då det verkar väldigt bra som första tävling, va tycker ni?

Maja
0

Vad kul! Grattis! Jag skulle se till så att hästen får byggas upp i lugn och ro innan tävling. En tävling är jobbigt både fysiskt och psykiskt för häst (och ryttare) och det krävs att hästen har bra förutsättningar för att kunna tävla. I tävlingsreglerna står det att hästen måste vara förberedd och orka tävlas, annars bryter du mot dem. Läs gärna mer om reglerna här: http://www.icelandichorse.se/Portals/0/Tävling/pdf/Fipo_sidor_2014.pdf

Zorrbert
0

Om hästen haft föl och stått ett år så måste du sätta igång henne och bygga upp henne långsamt.

Min ena tävlingshäst har haft hovbensfraktur och vet sa att jag skulle sätta igång honom som efter en lång vila, frakturen är helt läkt och han är friskförklarad man han måste byggas upp helt på nytt.

Fick rekommendationen att skritta 4 veckor 30-40 min sen börja med 10 min trav 5.e veckan och sen öka på 5 min varje vecka med trav efter 8 veckor är man då uppe i 25 min trav då kan man börja med galopp. Rida ute och om man rider i ridhus runt fyrkantsspåret och stooora volter om man ska göra volt.

Efter 3 månader kan man rida normalt igen men då ska han ju byggas upp, få styrka att börja bära sig i form. Jag räknar med att vi kanske kan tävla någon tävling i augusti/sept beroende på hur han känns, då har han ridits 5-6 månader efter skadan.

Men jag skulle tro att det går lite fortare med en häst som inte varit skadad och som inte stått helt och hållet. Men jag skulle nog räkna 3 mån iaf.

Min andra häst var svullen i ett ben i somras, började sätta igång han igen försiktigt oktober vi startade första tävlingen i början av februari så ca 4 mån tog det för honom att komma igång igen, men han var aldrig halt utan bara svullen och hade ett sår efter han slagit i något i hagen.

V5 tycker jag är en bra debutgren :) då visar man valfritt tempo tölt, trav, skritt och galopp. den är lite enklare men innehåller ändå alla gångarter. :)

Toltaren
0

Säger som Maja och Elinor!

Ibland finns det inoficiella tävlingsgrenar så som tvågång och tregång med. Känner man sig osäker kan det vara jättebra att börja och prova t ex T8 och sedan tvågång med hästens två lättaste gångarter.