Kan ej hoppa
Är det vanligt att islandshästar ej kan hoppa? Rider en islänning på ca 17-18 år (vet ej exakt ålder, men mellan 15 och 20 är han) ibland, och skulle hoppa med honom för någon månad sedan. Han stannade och hoppade. Smart var han ju inte heller, för han drog sig till större delen av krysset (jag vet att kryss kanske inte är bästa hindret att börja på) och slog min fot i hinderstödet. Bommarna rev han ju också. Så frågan är, hur vanligt är det att islandshästar faktiskt kan hoppa? Kan era hoppa? Har hoppat 60 med min väns islandshäst, men inte ens hennes islänning är speciellt duktig. Enorma hopp tar hon, och töltar oftast mot hinder.
Jag red en islänning för över 20 år sedan som inte var ngn direkt hejare på hinder :) Han sprang (plöjde) rakt igenom, drog med sig bommarna och tuffade på som inget hänt. Minns att jag provade styra mot ett nedfallet träd en gång, där tog det helt enkelt tvärstopp :P Enligt ägaren kunde han helt enkelt inte hoppa, men jag är lur på att han kanske såg dåligt. Min islänning som jag har nu gillar att hoppa och gör det rätt bra :)
Islandshästar är ju sällan inhoppade i sin utbildning så om ingen har lärt hästen hoppa en gång i tiden så är det inte alls konstigt om de inte kan tekniken. I naturen skall islandshästarnatt ofta gå genom hinder, bäckar, svåra passager o liknande så att de i början stannar o går över är rätt vanligt kan jag tänka. Min ena vallack gjorde så i början. Mitt sto var däremot mer åt kamikaze-hållet. Hon flög över eller genom i full fart med taskig avståndsbedömning. https://kveikja.files.wordpress.com/2012/03/loshoppkvstortar.jpg Vallacken kom till det läget oxå, och hade en period där han hoppade av 4m innan och landade mer eller mindre i hindret. https://kveikja.files.wordpress.com/2012/04/hoppandi.jpg Men övning ger färdighet! https://kveikja.files.wordpress.com/2013/07/dsc_2170.jpg Jag tycker det är jättekul att hoppa! Så har tom köpt en hoppsadel, hinderpark och har åkt på clearround på lokala ridklubben.
#1 Islänningen jag rider uppmärksammar att det finns ett hinder där, men han vet väl inte hur han ska komma över på bästa sätt.
Min valack har ingen hoppteknik alls! Han får stor beslutsångest varje gång han ska över ett smalt dike i hagen och tar till sist något slags fyrfotahopp över, ser extremt klumpigt ut. Stoet gör mer samlade hopp som ser rätt ok ut. Har aldrig provat att hoppa hinder med någon av dem.
Som några här ovan säger så är det ju inte alls säkert om hästen blivit inhoppad. Jag började häromdan löshoppa min islandvalack på 18 år. Han har aldrig ens gått över bommar innan han kom till mig, men efter en stunds övertalning gick han snällt över. Han tycker verkligen att det är superkul, men han ingen aning om när han ska hoppa av :)
Jag har bara hoppat 30 cm med islandshästar. Då har jag hoppat i trav. De har hoppat ganska bra.
Hästar som art är inte naturliga hoppare, i det vilda tar de andra vägar runt ett hinder om det går, att hoppa är något vi människor hittat på så de måste få lära sig det precis som allting annat vi hittat på åt dem
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Det är roligt att läsa hur olika det är från häst till häst :) #8 frågar gör jag av intresse, har inte någon plan att tvinga hästen på ett hinder igen. Har tyvärr vänner som tycker jag ska göra det och att jag ska lära honom hoppa. Känns inte bra för mig då jag vet att min lilla islänning trivs bra med hovarna på marken…