Bett
Jag har nyligen fått en häst på foder. Han är hur härlig som helst och verkligen en humör och enmanshäst. I dagsläget rider jag på ett vanligt tredelat med fasta ringar. Inomhus går han helt okej på det, ibland blir han lite stark. Utomhus är han tyvärr en helt annan häst. Förra ägaren blev rädd för honom för att han hittade på hyss ute och red honom inte på ett halvår. Det är därför han kommit till mig.
Han taktar hela tiden och när han får chansen sticker han. Det spelar ingen roll om jag har ridit honom innan, han är fortfarande lika pigg så länge man sitter på ryggen. Som sagt så fungerar han bra att rida inomhus. Jag behöver alltså lite tips om något lite skarpare bett. Har ridit babypelham förut men det blir lite krångligt med dubbla tyglar utomhus.
Har ni några tips?
Du kan rida på pelham med bara en tygel. Antingen med eTT delta eller så sätter du tygeln i nedre ringen bara. Liknande bett är kimblewick, men undvik tungfrihet, det är extra stor skaderisk. Den isländska stången kan oxå vara ett alternativ, den inverkar som ett vanligt tredelat sålänge hästen är eftergiven men när hästen går emot så tar kedjan och man får stångverkan. På min häst som är som din så har jag rak pelhamstång vid uteritter, plus repgrimma med extra tyglar. Han reagerar ofta bättre på one-rein-stop i repgrimma än pelhamstången. Hade gärna ridit med bara repgrimman men man tappar hastighetsregleringen då, den är mer on-off ;-)
Jag skulle rekommendera att träna in one-rein stop inomhus, ger dig bättre kontroll än ett skarpare bett gör när ni sedan rider utomhus, en nödbroms som alla hästar och ryttare borde kunna om du frågar mig ;)
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers