Motivation på vintern
Under vintern är det många ryttare som tappar motivationen har jag märkt. Det är mörkt när man vaknar, ljust när man är i skolan/på jobbet och sedan mörkt när man väl kommer hem. Då ska man ut till hästen , pulsa fram genom snön, fingrar som fryser, kyla som biter och det enda ljuset som finns kommer från pannlampan…
Hur känner ni under vintern? Är ni alltid lika motiverade?
Man anmäler sig till kurser och tävlingar, då blir man så illa tvungen att pallra sig ut oavsett väder ;) Man vill ju inte att det ska gå dåligt på kurser och tävlingar :P sen fotar och filmar man så att man ser att det händer nåt med utvecklingen :) Sen brukar jag tänka såhär, den bästa träningen är den som blir av… bara jag rider, det gör inget om jag inte kör värsta träningspasset bara jag rider en sväng så konditionen underhålls. Det brukar sluta med att jag rider ordentligt när jag väl sitter där, det jobbiga är ju att komma dit.
Bra tips! 👍
Jag fungerar alltid bäst när jag har satt upp mål som "Jag ska få minst 5.0 för tölten på nästa tävling" eller "Innan den 1/3 ska vi kunna göra den övningen utan problem". Tror att jag behöver lite sådana mål för att få motivation! Därför var det alltid bra att rida för tränare, det gjorde jag speciellt under vinterhalvåret och då "var jag ju tvungen" att jobba på och kämpa. 🙂
Min häst går bäst på vintern så jag älskar att rida på vintern! Jobbar skift så jag kan oftast rida i dagsljus även vintertid. Jag fryser sällan i stallet eller på hästryggen, har satsat på bra kläder o det håller värmen! Fast iofs så bor jag i södra Sverige, vi får sällan så många minus ;-)
#3 - Vad skönt att kunna arbeta så!
Jag har ju också fördelen att kunna rida i dagsljus och har stallet alldeles utanför. Skulle man missa ljuset av nån anledning finns ju ridhuset, så att så länge inte vädret är alltför jävligt så brukar inte motivationen vara så mycket sämre vintertid än annars. Fina vinterdagar är det ju dessutom fantastiskt, då tycker jag oftast att senhösten är värre, faktiskt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst