Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1045 ggr
Maja
0

Kontakt med såld häst

Den här frågan riktar sig främst till er som har sålt en häst.

Har ni behållt kontakten med köparen? Följ hästen och vad som händer med den längre fram (t.ex. när den har tävlats eller sålts vidare till nästa person)? Eller "släpper ni hästen helt och hållet"?

J0554N
1

Jag har inte sålt en häst, äger ingen heller för den delen. Men skulle jag sälja en häst - eller annat djur, så skulle jag självklart hålla kontakten! iallafall ett tag för att försäkra sig om att det är bra människor.

Strong people don't put others down, they lift them up. 

Bruhn
3

Min första häst Taktur fick min medryttare köpa när jag köpte Hind. Hon och jag har ff kontakt  och jag har det avtalet med henne att om hon av någon anledning inte kan ha Taktur kvar så får jag köpa tillbaka honom. Han ska inte säljas vidare. Jag åker och hälsar på henne ett par gånger /år och får då rida "min" gamla pålle. Han blir 26 år. Känns bra att veta var han är och att han har det bra

Ulrisa
1

Jag har sålt två och har kontakt med en. Den jag sålde nyligen hade jag kontakt med i en månad. Nu är hon såld igen pga att hon blev sjuk och triangelmärkt. Jag fick inte reda på vart… jättesorgligt då man fäster sig så vid dem, jag vill kunna följa hästen och veta om den säljs igen, hur den mår m.m

Yuuuhanna
0

Jag sålde min till en som hade lånat honom på foder i ett år. Han var frisk och pigg när han flyttade. Vi sa att vi skulle behålla kontakten och hon lovade kontakta mig om hon skulle sälja honom i framtiden. Allt kändes hur bra som helst!

Två veckor senare ringer hon och säger att han är halt och sen berättar hon hur hon kämpar i flera månader men han blir inte bättre. Veterinären säger att han inte håller för hårdare ridning och det pratas om triangelmärkning, men som aldrig blir av. Då säger hon att hon ska ha tillbaka hälften av pengarna eller så skjutsar hon tillbaka honom till mig. Eftersom jag inte hade stallplats eller något så fick hon pengarna efter att jag fick se vet. intyg.

Ett par månader senare ser jag hur hon tävlar hon i öppen klass med placeringar. Hon fortsätter att tävla mycket i ett halvår, sen ser jag honom hos en känd "återförsäljare" på islandshästar för nästan det dubbla hon fick köpa honom för från början. Han säljs som tävlingshäst för de högre nivåerna och det finns ingen information om någon skada. Jag pratar med "återförsäljaren" som berättar att han varit frisk hela sitt liv. Han var nu nästan 7år.

I efterhand inser jag att veterinärintygen såg undermåliga och konstiga ut och jag vet inte vad jag ska tro. Idag har jag lyckats spåra honom till en ung tjej och jag tror han har det bra. (facebook är guld!) Men jag har valt att inte ta kontakt för att jag faktiskt inte riktigt vet vad jag ska säga.

Ulrisa
1

Hemska människor det finns! Tycker du ska kontakta henne, hon gör ju själv valet om hon vill svara eller inte. Skriv att du ägt honom och att du inte sett honom på ett tag :-) resten kan du ju ta vid ett senare tillfälle om ni fortsätter att ha kontakt :-)

Zorrbert
0

Jag har kontakt med alla, vissa mer vissa mindre men hörs av då och då med alla och kollar hur det går :)

PugBull
0

Jag har inte sålt nån häst, men jag har däremot kontakt med Heras säljare/uppfödare! Vi hörs på fb och jag rådfrågar henne om saker och ting och hon är supersnäll och ställer upp och är intresserad! :) Om jag skulle sälja en häst skulle jag vilja ha kontakt, åtminstone första tiden! Sen skulle jag uppskatta och bli glad om jag fick nån bild och nån uppdatering ibland!

Alex
0

Ja, jag har/hade kontakt med alla nya ägare till hästarna jag sålt hittills. Hade i de fall hästen inte längre lever.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst