Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettfoder
Läst 13158 ggr
Gosa
0

Grovfoder mängd??

Hur mycket grovfoder (hö/hösilage) får era Islandshästar/dygn?

Själv ger jag mina ca 7 kg hösilage/dygn, det dräktiga stoet går på fri tillgång….

Harekur
0

Min får 5 kg hösilage/dygn

Alex
0

Jag är inte riktigt säker på hur mycket min får för tillfället, då hon är dräktig och jag inte har henne hemma. Men förut fick hon runt 7 kg hösilage och lusern om jag inte minns fel.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Killen
0

Runt 5 -6 kg

kissmekate.blogg.se

MusCarro
0

Typ 6-7kg/dygn

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Wolfgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

6-8 kg hö / dygn. Min är inacorderad och alla får lika mycket.

Killen
0

Uppdatering.

Jag försöker få i min häst minst 10 kg hösilage/dygn.

kissmekate.blogg.se

powderpuff
0

Mina har fri tillgång Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Josefineep
0

Min stå innackorderad och går på mellan 6,5 och 8 kg per dag beroende på hur kallt det är! :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Draumur
0

Min vuxna vallack äter 10 kg hösilage/dag, fördelat på tre givor enligt analys. Min treåring går på fri tillgång av hösilage.

Alex
0

Kan uppdatera, Sylgja har fått fem kg/dag, fölet ca två nu när hon diat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fridalej
0

Jag har räknat foderstater till allihopa utom Óskadís.

Skuggi går på 7 kg hösilage + 1 kg halm,

Fylkir på 6 kg hö och Lúkas på nästintill ffri tillgång.

Óskadís äter 6-7 kg hö per dag, men hon äter inte allt dock.

Killen
0

Vi måste ha dåliga värden på vårat hösilage eftersom ni andra ger lite jämfört med mig.

En tjej i stallet hade gjort foderstata på en häst som väger 350 kg, skrittas 20 min/4 dagar i veckan och är på bantning ska ha 9 kg /dygn av vårat hösilage.

kissmekate.blogg.se

Alex
0

#12 Vi har Horse Hage, så det är riktigt bra värden. Glad

Kan förövrigt tillägga till #10 att de har halm i vindskyddet, så de har mer att tugga på och pyssla med.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

FeliciaS
0

Hästarna i vårt stall som går ute dygnet runt får 6 kg/dag. De har fri tillgång till halm i automater också.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Odinn
1

Ungefär 7 kilo hö, min shettis får 3 kg hö, men tror han får i sig mycket mer när jag fodrar i hagen. Syns iaf på hans mage Flört

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Emrox
0

Hej hej!

Jag sitter här ganska konfunderad, varför ger vissa av er halm till era hästar? Inget jag hört om förut och jag undrar vad halmen fyller för funktion i kosten..

/Nyfiken :)

Draumur
0

Oftast ger man halm för att hösilaget har högt näringsvärdet, vilket gör att givan av hösilage inte fyller hästens behov av strå.

Alex
2

#16 Som #17 säger, är det för att ge lite extra att tugga på utan att tillföra några större mängder näring. Här har vi såpass bra hösilage så hästarna får i sig sitt behov av bara 4-5 kg. Så då fyller vi ut med halm nu under vintern för tuggbehovet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MusCarro
0

Som de andra säger, mer att tugga på och dessutom är det jättemycket fibrer i halm!

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Emrox
0

Okej, tack för svaren :)

frivon
0

Hur många gånger per dag ger ni hösilage?

Killen
1

4 gånger får min Frukost: 1 kg Lunch: 1 kg Insläpp: 2 kg Kväll :4 kg

kissmekate.blogg.se

PugBull
0

Våra äter 3 ggr om dagen, 4,5 kg hö var om dagen, plus halm om det behövs 1,5kg hö per gång var, alla äter lika mycket, inackordering i lösdrift).

kvekki
0

Har ett torrt hösilage med avelsvärden och gräshagar så vallackerna äter 5,3kg medan stona är uppe på 6kg. (att det är just 5,3 beror enbart på hur vi packar/fördelar höpåsarna) Med tanke på att höet är så bra så gör det mig egentligen inget om de skulle få mer, de kommer aldrig bli tjocka av det (kvot på 9). Däremot får jag stödfodra en häst som är väldigt känslig för hög kvot, han äter nåt kilo lusern och nåt kilo kraft med mycket energi. Kommer öka högivan när det blir kallare. Alla har tillgång till Halm, men gräset är godare tydligen.

[nattilassi]
0

Min häst får ca 9 kg hösilage per dygn, beroende på hur hårt jag ridit kan den även få ca en halvliter grov90 efter ridpasset.

duesomsocker
0

Min får 5kg rent hö av bra kvalitet per dygn. Var även hos Florian Lackner igår med vänninans islänning som inte ser så tjock ut. Han menade på att 90% av alla islandshästar i sverige är sjukligt överviktiga. Många islandshästar hade tydligen större fångrisk för att dem är så tjocka. Så han bad min vännina börja banta sin häst som idag går på 4kg ska ner på 2kg/dag. Hur bra det är vet jag inte men mycket av det han sa lät troligt. Islandshästar sparar tydligen fetter som sälar gör för att ha under vintern. Så nu ska vänninans häst hårdbanta för en bättre hälsa :) kanske värt att tänka på :) men klart olika grovfoder har olika värden. Men jag litar helt på det florian lackner sa!

JennyR
1

2 kg grovfoder om dagen? Förlåt men det är som att be om magsår, beteendestörningar, kolik och tarmvred :O Personligen skulle jag aldrig någonsin svälta ner en häst i vikt, man måste öka energiuttaget dvs motionen. Hästar är ju grovtarmsjäsare plus att de saknar gallblåsa vilket innebär att gallan "droppar" hela tiden (står dom utan mat större delen av dygnet fräter gallan hål på slemhinnan). Deras mag- och tarmsystem är designat för att processera mat större delen av dygnet och det är upp till oss hästägare att tillgodose deras tuggbehov. Har man ett grovfoder med för bra värden ser man antingen till att skaffa ett grovfoder med "sämre" värden eller kompletterar med halm så att hästen får tuggbehovet tillgodosett. Men att svälta hästen med en mängd långt under minimigiva är allt annat än ok. Jag har själv en fruktansvärt lättfödd islänning, hon blir tjock typ av att lukta på hö. Det ställer stora krav på mig som hästägare, att se till att få tag i lämpligt foder samt vara lite uppfinningsrik för att förlänga ättiden så mkt det går utan att hon blir överviktig. :)